Exploratory factorial analysis of the Teacher Performance Evaluation Scale, Master’s in psychology, USAC Guatemala
DOI:
https://doi.org/10.36958/sep.v6i1.121Keywords:
Evaluation of teaching performance, exploratory factor analysis.Abstract
The Department of Postgraduate Studies of the School of Psychological Sciences (ECPs) of the University of San Carlos of Guatemala (USAC) carries out processes of self-evaluation and improvement of master's programs, this study carried out the psychometric analysis of the Evaluation Survey of the Teaching Performance (EEDD) applied to master students of the 5 master's programs in progress. Cronbach's alpha, Kolmogorov-Smirnov data distribution normality test, exploratory factor analysis calculation with Kaiser-Meyer-Olkin measure of adequacy to sampling, Bartlett's sphericity test, Varimax rotation with normalization with Kaiser and the principal component analysis extraction method were calculated. All the evidence indicated that the conditions were in place to carry out the exploratory factorial analysis, the EEDD has a high reliability of 0.961, the initial model of 7 factors was not confirmed, but of 3 factors that produced this analysis was confirmed. The three factors reached appropriate Cronbach's Alpha indices, which offers them internal consistency and stability. The main limitation is that the EEDD has multiple applications to teachers, who could assume response patterns. Further confirmatory factor analyzes are suggested to consolidate the new model; as well as exploratory and confirmatory factor analyzes of other evaluation instruments that are applied in the ECPs and in its Postgraduate Studies Department.
Downloads
References
Agencia Centroamericana de Acreditación de Postgrado (ACAP). (2015). Guía de Autoevaluación de la ACAP. Consejo de acreditación de la ACAP.
American Psychological Association [APA]. (2010). Diccionario conciso de psicología. Editorial El Manual Moderno.
Celina, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV (4), 572-580. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80634409
Colina, Z., Medina, N., Parra, D., Cendrós, J. y Montoya, C. (2008). Modelo para la evaluación del desempeño docente en la función docencia universitaria. Revista Investigación Educativa, 12(22). 99-126. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867/3098
Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf
Dios, I., Calmaestra, J. y Rodríguez-Hidalgo, A. (2018). Validación de la escala de competencias docentes organizacionales y didácticas para educadores. Revista mexicana de investigación educativa, 23(76), 281-302. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000100281&lng=es&tlng=es.
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Allyn & Bacon.
Gómez, A., Vinaccia, S. y Sierra, W. (2020). Propiedades psicométricas de la Escala de Salud Mental Positiva en jóvenes colombianos: un estudio exploratorio. Revista CES Psicología, 13(2), 102-112. http://dx.doi.org/10.21615/cesp.13.2.7 DOI: https://doi.org/10.21615/cesp.13.2.7
Hogan, T. (2015). Pruebas psicológicas: una introducción práctica. 2ª ed. Traducción Jesús Cisneros. Editorial El Manual Moderno.
Martínez, M.; Hernández, M. y Hernández, M. (2006). Psicometría. Alianza Editorial.
Martínez-González, A., Lifshitz-Guinzberg, A., Ponce-Rosas, R. y Aguilar, V. (2008). Evaluación del desempeño docente en cursos de especialización médica. Validación de un instrumento. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 46(4), 375-382. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457745522006
Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: Cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, (19), 71–80. https://doi.org/10.26378/rnlael019283
Prieto, L. (2006). Análisis psicométrico de la escala de evaluación docente de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Suma Psicológica, 13(2), 193-215. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134216870006
Ramos, L. y Rueda, M. (2020). Rasgos distintivos de las evaluaciones formativas para el desempeño docente. Perfiles Educativos, 42(169), 144-159. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59287 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59287
Romero, T. (2014). Cuestionario de opinión para la evaluación del desempeño docente en la UNAN-Managua, Nicaragua, FAREM-Chontales. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 14(2),1-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44731371010 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14804
Stufflebeam, D. (2001). The metaevaluation imperative. American Journal of Evaluation, 22 (2), 183-209. https://doi.org/10.1177/109821400102200204 DOI: https://doi.org/10.1016/S1098-2140(01)00127-8
Tapia, I. (2018). Análisis psicométrico de exámenes de Matemáticas y Lenguaje y Comunicación en CONALEP Estado de México. Debates en Evaluación y Currículum /Congreso Internacional de Educación: Evaluación 2018 /Año 4, No. 4. 4 (4), 137-147. https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2018/A025.pdf
Universidad de San Carlos de Guatemala. (2006). Leyes y Reglamentos de la Universidad de San Carlos de Guatemala. USAC, Guatemala.
Ureta, F.; Espinoza, E. y Mó, R. (2019). Evaluación del desempeño docente: mitos y realidades. Dirección General de Evaluación e Investigación Educativa, Ministerio de Educación, Guatemala. https://www.mineduc.gob.gt/digeduca/documents/investigaciones/2019/ Evaluacion-del-desempeno-docente.pdf
Ureta, F. (2020). Propuesta de evaluación de maestrías. USAC, Departamento de Estudios de Postgrado, Escuela de Ciencias Psicológicas.
Ureta, F. (2021). Experiencias y lecciones aprendidas de la primera autoevaluación del programa de Maestría en Psicología Forense de la Escuela de Ciencias Psicológicas, USAC. Revista Científica del Sistema de Estudios de Postgrado de la Universidad de San Carlos de Guatemala, 4(1), 21–48. https://doi.org/10.36958/sep.v4i1.75 DOI: https://doi.org/10.36958/sep.v4i1.75
Villareal, M.; Alfaro-Rojas, L. y Brizuela, A. (2015). Construcción de pruebas estandarizadas en el ámbito de la medición educativa y psicológica. Cuadernos metodológicos 8 del Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisco José Ureta Morales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons 4.0 attribution license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work already the first publication in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example: in institutional repositories or personal web pages) before and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges, more and more quick citation of published work (see The Effect of Open Access).