Exploratory factorial analysis of the Teacher Performance Evaluation Scale, Master’s in psychology, USAC Guatemala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v6i1.121

Keywords:

Evaluation of teaching performance, exploratory factor analysis.

Abstract

The Department of Postgraduate Studies of the School of Psychological Sciences (ECPs) of the University of San Carlos of Guatemala (USAC) carries out processes of self-evaluation and improvement of master's programs, this study carried out the psychometric analysis of the Evaluation Survey of the Teaching Performance (EEDD) applied to master students of the 5 master's programs in progress. Cronbach's alpha, Kolmogorov-Smirnov data distribution normality test, exploratory factor analysis calculation with Kaiser-Meyer-Olkin measure of adequacy to sampling, Bartlett's sphericity test, Varimax rotation with normalization with Kaiser and the principal component analysis extraction method were calculated. All the evidence indicated that the conditions were in place to carry out the exploratory factorial analysis, the EEDD has a high reliability of 0.961, the initial model of 7 factors was not confirmed, but of 3 factors that produced this analysis was confirmed. The three factors reached appropriate Cronbach's Alpha indices, which offers them internal consistency and stability. The main limitation is that the EEDD has multiple applications to teachers, who could assume response patterns. Further confirmatory factor analyzes are suggested to consolidate the new model; as well as exploratory and confirmatory factor analyzes of other evaluation instruments that are applied in the ECPs and in its Postgraduate Studies Department.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco José Ureta Morales, USAC

He is a PhD student in Forensic Psychology Universidad Internacional Iberoamericana - México, Master's in educational measurement, evaluation and research UVG, Graduate in Psychology USAC, Professor of undergraduate and postgraduate at the School of Psychological Sciences and Faculty of Humanities, Researcher at DIGI - USAC, with 30 years of experience in psychoeducational evaluations and research with psychometric analysis.

References

Agencia Centroamericana de Acreditación de Postgrado (ACAP). (2015). Guía de Autoevaluación de la ACAP. Consejo de acreditación de la ACAP.

American Psychological Association [APA]. (2010). Diccionario conciso de psicología. Editorial El Manual Moderno.

Celina, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV (4), 572-580. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80634409

Colina, Z., Medina, N., Parra, D., Cendrós, J. y Montoya, C. (2008). Modelo para la evaluación del desempeño docente en la función docencia universitaria. Revista Investigación Educativa, 12(22). 99-126. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3867/3098

Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf

Dios, I., Calmaestra, J. y Rodríguez-Hidalgo, A. (2018). Validación de la escala de competencias docentes organizacionales y didácticas para educadores. Revista mexicana de investigación educativa, 23(76), 281-302. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000100281&lng=es&tlng=es.

George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Allyn & Bacon.

Gómez, A., Vinaccia, S. y Sierra, W. (2020). Propiedades psicométricas de la Escala de Salud Mental Positiva en jóvenes colombianos: un estudio exploratorio. Revista CES Psicología, 13(2), 102-112. http://dx.doi.org/10.21615/cesp.13.2.7 DOI: https://doi.org/10.21615/cesp.13.2.7

Hogan, T. (2015). Pruebas psicológicas: una introducción práctica. 2ª ed. Traducción Jesús Cisneros. Editorial El Manual Moderno.

Martínez, M.; Hernández, M. y Hernández, M. (2006). Psicometría. Alianza Editorial.

Martínez-González, A., Lifshitz-Guinzberg, A., Ponce-Rosas, R. y Aguilar, V. (2008). Evaluación del desempeño docente en cursos de especialización médica. Validación de un instrumento. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 46(4), 375-382. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457745522006

Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: Cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, (19), 71–80. https://doi.org/10.26378/rnlael019283

Prieto, L. (2006). Análisis psicométrico de la escala de evaluación docente de la Corporación Universitaria Iberoamericana. Suma Psicológica, 13(2), 193-215. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134216870006

Ramos, L. y Rueda, M. (2020). Rasgos distintivos de las evaluaciones formativas para el desempeño docente. Perfiles Educativos, 42(169), 144-159. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59287 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59287

Romero, T. (2014). Cuestionario de opinión para la evaluación del desempeño docente en la UNAN-Managua, Nicaragua, FAREM-Chontales. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 14(2),1-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44731371010 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14804

Stufflebeam, D. (2001). The metaevaluation imperative. American Journal of Evaluation, 22 (2), 183-209. https://doi.org/10.1177/109821400102200204 DOI: https://doi.org/10.1016/S1098-2140(01)00127-8

Tapia, I. (2018). Análisis psicométrico de exámenes de Matemáticas y Lenguaje y Comunicación en CONALEP Estado de México. Debates en Evaluación y Currículum /Congreso Internacional de Educación: Evaluación 2018 /Año 4, No. 4. 4 (4), 137-147. https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2018/A025.pdf

Universidad de San Carlos de Guatemala. (2006). Leyes y Reglamentos de la Universidad de San Carlos de Guatemala. USAC, Guatemala.

Ureta, F.; Espinoza, E. y Mó, R. (2019). Evaluación del desempeño docente: mitos y realidades. Dirección General de Evaluación e Investigación Educativa, Ministerio de Educación, Guatemala. https://www.mineduc.gob.gt/digeduca/documents/investigaciones/2019/ Evaluacion-del-desempeno-docente.pdf

Ureta, F. (2020). Propuesta de evaluación de maestrías. USAC, Departamento de Estudios de Postgrado, Escuela de Ciencias Psicológicas.

Ureta, F. (2021). Experiencias y lecciones aprendidas de la primera autoevaluación del programa de Maestría en Psicología Forense de la Escuela de Ciencias Psicológicas, USAC. Revista Científica del Sistema de Estudios de Postgrado de la Universidad de San Carlos de Guatemala, 4(1), 21–48. https://doi.org/10.36958/sep.v4i1.75 DOI: https://doi.org/10.36958/sep.v4i1.75

Villareal, M.; Alfaro-Rojas, L. y Brizuela, A. (2015). Construcción de pruebas estandarizadas en el ámbito de la medición educativa y psicológica. Cuadernos metodológicos 8 del Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica.

Published

22-06-2023

How to Cite

Ureta Morales, F. J. (2023). Exploratory factorial analysis of the Teacher Performance Evaluation Scale, Master’s in psychology, USAC Guatemala. Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 6(1), 15–29. https://doi.org/10.36958/sep.v6i1.121

Issue

Section

Scientific articles