Hechos relevantes de la educación en el salvador (1821-1940)

Authors

  • Jorge Pastor Fuentes Cabrera Universidad de El Salvador

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v5i1.94

Keywords:

education, historical facts, liberals, conservatives

Abstract

OBJECTIVE:  the relevant facts of education in El Salvador; through an analysis of the historical events that occurred between 1821 and 1940. METHOD: the files of the Official Gazette were reviewed, as well as other documents containing information related to the subject in question. RESULTS: for its analysis, three moments have been considered: the independence of Central America, the separation of the Central American Federation and the triumph of the liberals over the conservatives. CONCLUSION: this consideration concludes that the position assumed in relation to the education of the inhabitants of a country is determined by the prevailing conditions of the context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Pastor Fuentes Cabrera, Universidad de El Salvador

He has a degree in Anesthesiology and Inhalotherapy, a Master's degree in Methods and Techniques of Social Research and is currently studying a Doctorate in Education at the Multidisciplinary Faculty of the West, University of El Salvador. He works as a professor in the Department of Medicine of the Oriental Multidisciplinary Faculty, University of El Salvador. He has conducted research with undergraduate students in the line of Renal Disease.

References

Decreto declarando república libre, soberana e independiente, al estado de El Salvador. (19 de marzo de 1859). Diario oficial. 88. https://www.diariooficial.gob.sv/diarios/1859/1859_Parte4.pdf

Elizondo, L. (2012). Historia de la educación en El Salvador 1960-1989. Tesis de licenciatura en historia. Universidad de El Salvador. Tesis. https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/2978/1/Historia%20de%20la%20Administraci%C3%B3n%20de%20la%20Educaci%C3%B3n%20en%20El%20Salvador%201960-1989.pdf

Memoria de los actos del poder ejecutivo en los ramos de la instrucción pública. (11 de marzo de 1899). Diario oficial. 455. https://www.diariooficial.gob.sv/diarios/1899/1899_Parte10.pdf

Memoria presentada a la honorable asamblea nacional por el señor secretario de estado en los derechos de instrucción pública. (13 de mayo de 1889). Diario oficial. 573. https://www.diariooficial.gob.sv/diarios/1889/1889_Parte16.pdf

Ministerio de Educación. (2009). Historia El Salvador 1. MINED. https://www.mined.gob.sv/descarga/cipotes/historia_ESA_TomoI_0_.pdf

Plan y programas de enseñanza primaria urbana de El Salvador. (8 de diciembre de 1939). Diario Oficial. 3771. https://www.diariooficial.gob.sv/diarios/1939/1939-2T/1939-2T_Parte45.pdf

Proyecto sobre reforma de la instrucción primaria. (3 de Julio de 1885). Diario oficial. 9. https://www.diariooficial.gob.sv/diarios/1885/1885_Parte1.pdf

Reglamento de educación pública primaria. (11 de junio de 1889). Diario oficial. 697. https://www.diariooficial.gob.sv/diarios/1889/1889_Parte19.pdf

Reglamento de las primeras letras. (6 de noviembre de 1861). Diario oficial. 1. https://www.diariooficial.gob.sv/diarios/1889/1889_Parte19.pdf

Segovia, D. (2012). Historia de la Administración de la Educación 1908-1960. Tesis de licenciatura en historia. Universidad de El Salvador. Tesis. https://ri.ues.edu.sv/id/eprint/18113/1/14102207.pdf

Published

18-01-2022

How to Cite

Fuentes Cabrera, J. P. . (2022). Hechos relevantes de la educación en el salvador (1821-1940) . Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 5(1), 31–36. https://doi.org/10.36958/sep.v5i1.94

Issue

Section

Scientific Trials