¿How to effectively evaluate mathematics learning?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v8i1.336

Keywords:

formative assessment, teaching strategies, mathematics learning, competencies, learning assessment, assessment strategies

Abstract

OBJECTIVE: to present various strategies and methods for effectively assessing mathematics learning at all educational levels, in order to improve both the teaching and learning of this discipline. METHOD: the article is based on a bibliographic review of thirty-five research projects and studies on assessment in mathematics, citing sixteen of them and their contributions to the field. RESULTS: in the search, the following assessment strategies were identified: diversification of methods, written tests, practical tasks, projects, presentations, and self-assessments, to obtain a more complete view of student learning; formative assessments, to continuously monitor student progress and adjust teaching strategies accordingly; competency-based assessment, which emphasizes the need to evaluate mathematical knowledge and skills, such as problem-solving and critical thinking; use of technology, to explore the possibilities offered by digital tools to personalize assessment, obtain immediate feedback, and visualize student progress; as well as self-assessment and reflection, to develop metacognitive skills and autonomy. CONCLUSION: effective assessment in mathematics must be diverse, formative, competency-based, and leverage the possibilities offered by technology. By combining different methods and approaches, teachers gain a more complete understanding of their students’ learning, improve the quality of instruction, and promote the development of essential 21st-century skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Abel Arturo Morales Samayoa, Centro Universitario de Zacapa

He graduated in 1999 with a degree in Agricultural Engineering from the Centro Universitario de Oriente (CUNORI) at the University of San Carlos of Guatemala (USAC), where he also earned a Master's degree in Education and Curriculum Greening in 2013. He is currently pursuing a PhD in Educational Research at the Centro Universitario de Zacapa (CUNZAC).

References

Álvarez Gil, Y. R. y Valverde Riascos, O. O. (2021). La evaluación de las competencias matemáticas abordada desde lineamientos socio formativos basados en las evidencias. Boletín Redipe, 10(4), 144-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7917865

Altamirano Loor, D. C. y Mera Vera, F. A. (2023). Estrategias didácticas para generar situaciones de aprendizaje significativo en matemáticas utilizando herramientas digitales. Dominio De Las Ciencias, 9(1), 168–185.

https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3125

Bernal-Ruiz, F., Duarte, D., Jorquera, F., Maturana, D., Reyes, C. y Santibáñez, E. (2022). Memoria de trabajo y planificación como predictores de las competencias matemáticas tempranas. Suma Psicológica, 29(2), 129-137. Epub May 08, 2023.

https://doi.org/10.14349/sumapsi.2022.v29.n2.5

Bravo-Bravo, A. C. y Suástegui-Solórzano, S. M. (2022). Herramientas Digitales para el Desarrollo de la Motivación en el Aprendizaje de Matemática del Nivel Básico Superior. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(6), 372-397. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9042521

Chanel Sosa, P. (2024) La evaluación por competencias y su rol en la mejora en el desempeño matemático de los estudiantes de secundaria. UCE Ciencia. Revista De Postgrado, 12(2). https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/372

Núñez Cárdenas, J. y Damián Núñez, E. F. (2023). El desarrollo de competencias matemáticas y el uso de instrumentos de evaluación. PsiqueMag, 12(1), 58–72. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i1.2489

Pinargote-Zambrano, J. J., Lino-Calle, V. A. y Vera-Almeida, B. J. (2024). Python en la enseñanza de las Matemáticas para estudiantes de nivelación en Educación Superior. MQRInvestigar, 8(3), 3966–3989. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.3966-3989

Prada Núñez, R., Hernández Suárez, C. A. y Avendaño Castro, W. R. (2021). Gamificación y evaluación formativa en la asignatura de matemática a través de herramienta web 2.0. Boletín Redipe, 10(7), 243-261. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8116511

Rosas Toro, M. A., Bridat Cruz, A. M. y Cobos Ponce, M. T. (2022). Propuesta de un prototipo educativo de diagnóstico y autoevaluación a través de dispositivos móviles. Revista CNCI, 1(2), 20-33. https://doi.org/10.59142/rcnci.v1i2.7

Rosero Camacho, A. M., Ríos Abalo, L. M., Maliza Muñoz, W. F. y Yánez Cando, X. O. (2024). Gamificación en la evaluación de los aprendizajes de matemáticas en estudiantes de secundaria. Código Científico Revista De Investigación, 5(1), 455–472.

https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/n1/392

Tipán Renjifo, D. M. (2022). La rúbrica taxonómica, un innovador recurso evaluativo desde la socioformación para la matemática. Acción y Reflexión Educativa, (47), 24-42. https://portal.amelica.org/ameli/journal/226/2263186002/html/

Torres-Corrales, D. C., Hinojos Ramos, J. E. y Cuevas Salazar, O. (2022). El proceso de retroalimentación de tareas de matemáticas en la evaluación formativa de pregrado. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 8(16), 123-137. Epub 04 de abril de 2023. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2443-45662022000200123

Torres Rodríguez, A. A., Campos Nava, M., Morales Maure, L. y García Marimón, O. (2020). Construcción y validación de un instrumento para caracterizar competencias docentes del profesor de matemáticas del nivel superior. Revista Conrado, 16(76), 295-305. Epub 02 de octubre de 2020. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1488

Vargas Solís, M. A. y Chichilla Madrigal, A. M. (2022). Competencias pedagógicas necesarias para la evaluación de las matemáticas: un estudio de caso durante la pandemia por COVID-19. Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 196-224.

https://dx.doi.org/10.15517/aie.v22i3.50614

Vélez Vera, D. A. y Rivadeneira Loor, F. (2023). Herramientas digitales para el desarrollo de competencias en el área de matemáticas. Delectus, 6(2), 86-99. https://doi.org/10.36996/delectus.v7i1.216

Zavaleta Bautista, A. y Dolores Flores, C. (2021). Evaluación para el aprendizaje en matemáticas: el caso de la retroalimentación. Números: revista de didáctica de las matemáticas, 107. https://hdl.handle.net/11162/221512

Published

04-07-2025

How to Cite

Morales Samayoa, A. A. (2025). ¿How to effectively evaluate mathematics learning?. Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 8(1), 109–125. https://doi.org/10.36958/sep.v8i1.336

Issue

Section

Scientific articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.