¿How to effectively evaluate mathematics learning?
DOI:
https://doi.org/10.36958/sep.v8i1.336Keywords:
formative assessment, teaching strategies, mathematics learning, competencies, learning assessment, assessment strategiesAbstract
OBJECTIVE: to present various strategies and methods for effectively assessing mathematics learning at all educational levels, in order to improve both the teaching and learning of this discipline. METHOD: the article is based on a bibliographic review of thirty-five research projects and studies on assessment in mathematics, citing sixteen of them and their contributions to the field. RESULTS: in the search, the following assessment strategies were identified: diversification of methods, written tests, practical tasks, projects, presentations, and self-assessments, to obtain a more complete view of student learning; formative assessments, to continuously monitor student progress and adjust teaching strategies accordingly; competency-based assessment, which emphasizes the need to evaluate mathematical knowledge and skills, such as problem-solving and critical thinking; use of technology, to explore the possibilities offered by digital tools to personalize assessment, obtain immediate feedback, and visualize student progress; as well as self-assessment and reflection, to develop metacognitive skills and autonomy. CONCLUSION: effective assessment in mathematics must be diverse, formative, competency-based, and leverage the possibilities offered by technology. By combining different methods and approaches, teachers gain a more complete understanding of their students’ learning, improve the quality of instruction, and promote the development of essential 21st-century skills.
Downloads
References
Álvarez Gil, Y. R. y Valverde Riascos, O. O. (2021). La evaluación de las competencias matemáticas abordada desde lineamientos socio formativos basados en las evidencias. Boletín Redipe, 10(4), 144-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7917865
Altamirano Loor, D. C. y Mera Vera, F. A. (2023). Estrategias didácticas para generar situaciones de aprendizaje significativo en matemáticas utilizando herramientas digitales. Dominio De Las Ciencias, 9(1), 168–185.
https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3125
Bernal-Ruiz, F., Duarte, D., Jorquera, F., Maturana, D., Reyes, C. y Santibáñez, E. (2022). Memoria de trabajo y planificación como predictores de las competencias matemáticas tempranas. Suma Psicológica, 29(2), 129-137. Epub May 08, 2023.
https://doi.org/10.14349/sumapsi.2022.v29.n2.5
Bravo-Bravo, A. C. y Suástegui-Solórzano, S. M. (2022). Herramientas Digitales para el Desarrollo de la Motivación en el Aprendizaje de Matemática del Nivel Básico Superior. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(6), 372-397. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9042521
Chanel Sosa, P. (2024) La evaluación por competencias y su rol en la mejora en el desempeño matemático de los estudiantes de secundaria. UCE Ciencia. Revista De Postgrado, 12(2). https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/372
Núñez Cárdenas, J. y Damián Núñez, E. F. (2023). El desarrollo de competencias matemáticas y el uso de instrumentos de evaluación. PsiqueMag, 12(1), 58–72. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v12i1.2489
Pinargote-Zambrano, J. J., Lino-Calle, V. A. y Vera-Almeida, B. J. (2024). Python en la enseñanza de las Matemáticas para estudiantes de nivelación en Educación Superior. MQRInvestigar, 8(3), 3966–3989. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.3966-3989
Prada Núñez, R., Hernández Suárez, C. A. y Avendaño Castro, W. R. (2021). Gamificación y evaluación formativa en la asignatura de matemática a través de herramienta web 2.0. Boletín Redipe, 10(7), 243-261. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8116511
Rosas Toro, M. A., Bridat Cruz, A. M. y Cobos Ponce, M. T. (2022). Propuesta de un prototipo educativo de diagnóstico y autoevaluación a través de dispositivos móviles. Revista CNCI, 1(2), 20-33. https://doi.org/10.59142/rcnci.v1i2.7
Rosero Camacho, A. M., Ríos Abalo, L. M., Maliza Muñoz, W. F. y Yánez Cando, X. O. (2024). Gamificación en la evaluación de los aprendizajes de matemáticas en estudiantes de secundaria. Código Científico Revista De Investigación, 5(1), 455–472.
https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/n1/392
Tipán Renjifo, D. M. (2022). La rúbrica taxonómica, un innovador recurso evaluativo desde la socioformación para la matemática. Acción y Reflexión Educativa, (47), 24-42. https://portal.amelica.org/ameli/journal/226/2263186002/html/
Torres-Corrales, D. C., Hinojos Ramos, J. E. y Cuevas Salazar, O. (2022). El proceso de retroalimentación de tareas de matemáticas en la evaluación formativa de pregrado. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 8(16), 123-137. Epub 04 de abril de 2023. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2443-45662022000200123
Torres Rodríguez, A. A., Campos Nava, M., Morales Maure, L. y García Marimón, O. (2020). Construcción y validación de un instrumento para caracterizar competencias docentes del profesor de matemáticas del nivel superior. Revista Conrado, 16(76), 295-305. Epub 02 de octubre de 2020. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1488
Vargas Solís, M. A. y Chichilla Madrigal, A. M. (2022). Competencias pedagógicas necesarias para la evaluación de las matemáticas: un estudio de caso durante la pandemia por COVID-19. Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 196-224.
https://dx.doi.org/10.15517/aie.v22i3.50614
Vélez Vera, D. A. y Rivadeneira Loor, F. (2023). Herramientas digitales para el desarrollo de competencias en el área de matemáticas. Delectus, 6(2), 86-99. https://doi.org/10.36996/delectus.v7i1.216
Zavaleta Bautista, A. y Dolores Flores, C. (2021). Evaluación para el aprendizaje en matemáticas: el caso de la retroalimentación. Números: revista de didáctica de las matemáticas, 107. https://hdl.handle.net/11162/221512
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Abel Arturo Morales Samayoa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons 4.0 attribution license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work already the first publication in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example: in institutional repositories or personal web pages) before and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges, more and more quick citation of published work (see The Effect of Open Access).