Analysis of the factors that influence the learning of mathematics in secondary education
DOI:
https://doi.org/10.36958/sep.v7i2.300Keywords:
mathematics learning, secondary education, pedagogical research, gamification applied to mathematics, learning factorsAbstract
OBJECTIVE: analyze and synthesize existing research on the factors that influence mathematics learning, in order to identify the key variables that impact students’ academic performance. METHOD: scientific bibliography from indexed journals was consulted, from which an extract was obtained that explains the most important information on the topic. RESULTS: research in mathematics education has experienced notable progress, identifying a wide range of pedagogical strategies that contribute to significantly improving the academic performance of students in this area. CONCLUSION: Various pedagogical strategies, such as mathematical modeling, mental calculation and gamification, can significantly improve students’ performance in mathematics. These strategies encourage active learning, critical thinking, and problem solving.
Downloads
References
Angel Angel, A. L., Bernardino Fernández, N. S., Borbor Baquerizo, M. I., González Alejandro, W. B. y Medina Quimi, K. I. (2024). Intervención psicopedagógica para la mejora del aprendizaje de las matemáticas: Psychopedagogical intervention for the improvement of mathematics learning. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(4), 2198 – 2209. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2406 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2406
Araiza Lozano, M A., Gutiérrez, H. y Valdivia Velasco, M. (2023). Factores socioeconómicos que influyen en los resultados del EXANI-II. Revista electrónica de investigación educativa, 25, e25. Epub 27 de febrero de 2024. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e25.4865 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e25.4865
Burgos-Macías, J. G. (2024). Aprendizaje significativo matemático basado en la educación emocional. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 257-275. Epub 30 de junio de 2024. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3218 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3218
Castillo Salazar, D. R., Guevara Céspedes, A. C., Guevara Céspedes, M. R., Larrea López, E. N., Albarracin Llivisaca, L. A., Malusin Pilla, N. E., Mayorga Alulema, M. A., Morales Gordon, C. B., Pallo Silva, L. J. y Sánchez Rosero, L. F. (2024). Evaluación de la eficacia de la robótica educativa en la mejora del aprendizaje de números irracionales en estudiantes de educación secundaria. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 9(1), 1024-1040. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9257850
Cueva Tipán, J. R., Sanguano Pedraza, C. A., y Maliza Cruz, W. I. (2024). La gamificación en el proceso enseñanza-aprendizaje del área de Matemáticas en la Formación Técnico Profesional. Revista Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 3(16), 1-24. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4121 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4121
Gómez Segura, E. (2023). Impacto de la aplicación de estrategias innovadoras para fomentar en los normalistas el pensamiento lógico matemático en la resolución de problemas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 11214-11229. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6199 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6199
Medina Gorozabel, G., y Giler Medina, P. (2023). Estrategias de motivación de logros y aprendizaje de Matemática en estudiantes de Educación Media. Prometeo Conocimiento Científico, 3(2), e17. https://doi.org/10.55204/pcc.v3i2.e17 DOI: https://doi.org/10.55204/pcc.v3i2.e17
Montes Estrada, S. (2024). Desarrollo de Competencias Matemáticas en Diversos Contextos Educativos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 897-918. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9463 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9463
Pérez Barrios, S., y Brítez Valdovinos, V. (2023). La educación paraguaya en números: profundización de los resultados de reportes SNEPE 2015-2018 del punto de vista político y socioeconómico. Revista Científica UCOM Scientia, 1(1), 86–103. https://doi.org/10.62544/ucomscientia.v1i1.6 DOI: https://doi.org/10.62544/ucomscientia.v1i1.6
Suárez Reyes, G. S., Rialpe Valiente, F. X., Muñoz García, J. A., Neira Yagual, M. A., y Solano Clemente, B. A. (2024). Factores asociados al rendimiento académico: El apoyo familiar. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(4), 2210 – 2222. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2407 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2407
Trejo-Tolentino, I. (2023). Impacto del cálculo mental en el rendimiento académico de matemáticas en alumnos de sexto grado de Educación Primaria Adolfo López Mateos. Revista Mexicana De Investigación E Intervención Educativa, 2(2), 5–10. https://doi.org/10.62697/rmiie.v2i2.43 DOI: https://doi.org/10.62697/rmiie.v2i2.43
Vrancken, S., Schmithalter, M., y Müller, D. (2023). Estilos de aprendizaje en matemática. Resultados y análisis de la aplicación del cuestionario Honey – Alonso en alumnos ingresantes a Ingeniería Agronómica. Revista de Educación, 1(31. 2), 115-137. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/7741/7968
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Abel Arturo Morales Samayoa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons 4.0 attribution license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work already the first publication in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example: in institutional repositories or personal web pages) before and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges, more and more quick citation of published work (see The Effect of Open Access).