Teacher Professionalization: a theoretical review of the transformation of the university educational task
DOI:
https://doi.org/10.36958/sep.v7i1.243Keywords:
calidad de la educación, competencias del docente, educación superior, formación profesional, innovación educativaAbstract
OBJECTIVE: to establish how teacher professionalization favors educational innovation processes and supports quality assurance. METHOD: the research was carried out through the hermeneutic method, a dialogue with the sources consulted in the systematic review of the literature to answer the author’s questions. Only 24 of the 28 selected articles were used, as they did meet the selection criteria. RESULTS: the main findings of the study are: the identification of the main trends that build the competency framework for the continuous training of teachers; The elements that can promote and motivate the permanence of teachers within the continuous training processes are detailed and the challenges that teacher professional development programs currently face are also listed. CONCLUSION: to transform the process of teacher professionalization, collaborative work is required, co-construction of teacher development programs and plans and thus guarantee the development of the academic-professional competencies that university teachers require to face the challenges of the current educational reality.
Downloads
References
Aguerrondo, I. (2021). Del maestro al educador profesional. Bases para la profesionalización. Ciencia y Educación, 6(1), 97–108. https://doi.org/10.22206/cyed.2022.v6i1.pp97-108 DOI: https://doi.org/10.22206/cyed.2022.v6i1.pp97-108
Baute Álvarez, L.M., Iglesias León, M. y Navales Coll, M.A., (2022). La formación investigativa de los profesores universitarios y su importancia para el desempeño docente. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 306-312.
https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3050/2999
Becerra-Sepúlveda, C., Ibáñez-Muñoz, R. y Valenzuela Giovanetti, E. (2023). Formación inicial docente basada en el practicum: la academia reflexiva como praxis fundamental para la formación de profesores. Revista Colombiana de Educación, 87, 111-138. https://doi.org/10.17227/rce.num87-13011 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num87-13011
Cabrera Lanzo, N., Guárdia Ortiz, L. y Sangrá, A. (2022). Desarrollo profesional de docentes universitarios en línea: un análisis desde las ecologías de aprendizaje. Educar, 58(2), 321-336. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1528 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1528
Carrasco-Aguilar, C., Ortiz, S., Verdejo, T., y Soto, A. (2023). Desarrollo Profesional Docente: Facilitadores y Barreras a Partir de la Carrera Docente en Chile. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(56), 1-23. https://doi.org/10.14507/epaa.31.7229 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.31.7229
Casas-Ernst, J.A., Mujica-Stach, A.M., Elzel-Castro, M., Bergma-Álvarez, M.J. y Moreno Schmidt, G.J. (2022). Práctica profesional: Una mirada de los docentes que orientan el quehacer educativo. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 18(2), 313-328. https://www.researchgate.net/publication/366506641_Professional_practice_A_view_of_the_teachers_who_guide_the_educational_practice DOI: https://doi.org/10.18004/riics.2022.diciembre.313
Chan Arceo, C. y Canto Herrera, P. J. (2022). Concepto y términos relacionados con el desarrollo profesional docente: una revisión sistemática. Revista de Educación, 25(1), 231-250. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5843/6022
Fernández Olivero, E. D. y Simón Medina, N. M. (2022). Revisión bibliográfica sobre el uso de metodologías activas en la formación profesional. Contextos Educativos, Revista educación, 30, 131-155. https://doi.org/10.18172/con.5362 DOI: https://doi.org/10.18172/con.5362
Gabarda-Méndez, V., Cuevas Mozonís, N., Colomo Magaña, E. y Cívico Ariza, A. (2022). Competencias clave, competencia digital y formación del profesorado: percepción de los estudiantes de pedagogía. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 26(2), 7-27. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21227 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21227
López-Calvo, S. y Cubeiro-Rodríguez, N. (2022). Actividades formales para el desarrollo profesional docente: un estudio de caso desde las ecologías de aprendizaje. Revista de estudios e investigación en Psicología y Educación, 9, 146-156.
https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.0.8903 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.0.8903
Lluch-Molins, L. y Cano-García, E. (2022). Diseño y validación de un instrumento para la evaluación competencial en el marco del desarrollo profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 79–91. https://doi.org/10.6018/reifop.514961 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.514961
Marcelo, C. (2022). Innovación y desarrollo profesional docente en la universidad. En Pérez-Postigo, G. S., Torres Fernández, C., Turpo-Gebera, W. O., Aguaded Gómez, J.I. y Alvarado Ávalos, G. (coords.), Investigación, desarrollo tecnológico e innovación en la educación universitaria. (1era. ed., 213–222). Editorial Octaedro. https://octaedro.com/wp-content/uploads/2022/07/9788419312556.pdf
Martínez-Huamán, E., Quispe Morales, R. A., Gutiérrez Mendoza, J. y García-Rivas Plata, C.E. (2022). Gestión educativa y competencias: concepciones del docente universitario. Revista Venezolana de Gerencia, 27(7), 266-280. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.18 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.18
Matarranz, M. (2022). Aspectos clave de la profesionalización docente. Una revisión bibliográfica. Cuestiones Pedagógicas - Revista de Ciencias de la Educación, 2(31), 131–148. https://doi.org/10.12795/CP.2022.i31.v2.07 DOI: https://doi.org/10.12795/CP.2022.i31.v2.07
Misad, R., Misad, K. y Dávila, O. (2022). Desarrollo de la profesionalidad docente: una revisión de la producción académica. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 2(2), 57-73. https://doi.org/10.35622/j.rg.2022.02.004 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rg.2022.02.004
Palacios-Núñez, M. L., Deroncele-Acosta, A., Medina-Zuta, P. y Goñi-Cruz, F. (2022). Edutec, Revista electrónica de tecnología educativa, 82, 167-182. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2569 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2569
Palencia Salas, V., Villagrá Sobrino, S. y Rubia Avi, B. (2022). Lagunas en la formación inicial docente en investigación educativa: un estudio de caso. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 26(1), 1-21.
https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i1.13743 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i1.13743
Patarroyo López, L. E., Soto Barajas, M. y Valdez Dávila, M.A. (2022). Desafíos y aprendizajes en la formación de formadores surgidos por la COVID-19. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 58, 1-24. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-017 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-017
Sánchez-Tarazaga, L. y Matarranz, M. (2023). El perfil competencial docente en la política educativa de la Unión Europea. Revista de Educación, 399, 131-157. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-564
Vaillant, D. y Manso, J. (2022). Formación inicial y carrera docente en América Latina: una mirada global y regional. Ciencia y Educación, 6(1), 109–118. https://doi.org/10.22206/cyed.2022.v6i1.pp109-118 DOI: https://doi.org/10.22206/cyed.2022.v6i1.pp109-118
Vega Godoy, A. J. (2022). Oportunidades de aprendizaje en la formación inicial docente para la calidad educativa. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 26(1), 303-325. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i1.16886 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i1.16886
Venet Pérez, M. de la C., Panesso Patiño, V. y Cardoso Camejo, L. (2022). El desempeño profesional pedagógico: retos para el docente universitario. Revista Mapa, 6(28), 59-73. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/338
Vezub, L. y Cordero Arroyo, G. (2022). Formación docente y calidad en América Latina. Análisis de casos en Chile, Ecuador y Perú. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(1), 259-290. https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.561 DOI: https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.561
Vilcatoma Salas, L. F. (2022). Formación profesional e investigación acción para el desempeño profesional. En Gerber Pérez-Postigo, S., Torres Fernández, C., Washington Turpo-Gebera, O., Aguaded Gómez, J. I. y Alvarado Ávalos, G. (coords.), Investigación, desarrollo tecnológico e innovación en la educación universitaria. (1era. ed., 167–177). Editorial Octaedro. https://octaedro.com/wp-content/uploads/2022/07/9788419312556.pdf
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Nadia Amanda Barrientos de Bojórquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons 4.0 attribution license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work already the first publication in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example: in institutional repositories or personal web pages) before and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges, more and more quick citation of published work (see The Effect of Open Access).