Effectiveness of CUNSURORI postgraduate virtual education in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v6i1.123

Keywords:

virtual education, effectiveness, learning, communication

Abstract

The objective of this article is to analyze the effectiveness of virtual education in postgraduate studies, especially in master's degrees taught at the University Center of the South East of the University of San Carlos de Guatemala in times of COVID-19, with the purpose of determining what has been the behavior and performance of both students and teachers. For the research process, the descriptive qualitative was taken into account, whose main variables were accessibility or connectivity, satisfaction and knowledge, communication, methodology and didactics. A sample of 136 students and a population of 25 professors was taken, corresponding to 4 master's programs, to whom a survey was applied with the four analysis factors of the study. In the results obtained, it can be highlighted that in the four variables the effectiveness of virtual education in postgraduate studies has been satisfactory, showing slight aspects that require the necessary attention. In conclusion, it can be determined that the main challenge is to find the necessary means to improve the communication process during and feedback, as well as the improvement in student participation in synchronous classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ludwing Enrique Ortiz López, Centro Universitario de Sur Oriente CUNSURORI, Universida de San Carlos de Guatemala

He has a Master's Degree in university teaching with an emphasis on andragogy and a Bachelor's Degree in Business Administration, both from the University of San Carlos of Guatemala, currently a doctoral candidate for the Doctorate in Education, Universidad Internacional Iberoamericana de México. Professor of Statistics courses and thesis advisor in the Business Administration career at the South East University Center of the University of San Carlos de Guatemala and director of the Department of Postgraduate Studies.

References

Castro, D. F. R. (2022). Las TIC en el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje en Tiempos de Postpandemia en los Estudiantes de Secundaria. Polo Del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 7(4), 2103–2112. https://doi.org/10.23857/pc.v7i4.3939

Cedeño-Solorzano, M. v., Pico-Franco, L. D. C., Palacios-Saltos, L. E. , & Niemes-Muñoz, P. M. (2021). La efectividad de la educación virtual frente a la pandemia en Ecuador. Dominio de Las Ciencias, 7(2), 959–967. https://doi.org/10.23857/dc.v7i2.1839

Chacón, M. (2021). Acción tutorial en el fortalecimiento del perfil profesional universitario: aportes en el desarrollo de competencias a partir de la educación virtual. Espacios, 42(5), 66–77. https://www.revistaespacios.com/a21v42n05/a21v42n05p05.pdf DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n05p05

Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Redined.Educacion.Gob.Es. https://doi.org/10.14201/eks.20327 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23448

Failache, E., Katzkowicz, N. y Machado, A. (2020). La educación en tiempos de pandemia. Y el día después. Aportes y análisis en tiempos de coronavirus. Colibri.Udelar.Edu.Uy. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/24008

Flórez Romero, M., Aguilar Barreto, A. J., Hernández Peña, Y. K., Salazar Torres, J. P., Pinillos Villamizar, J. A., & Pérez Fuentes, C. A. (2017). Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación. Espacios, 38(35), 39. http://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/1770

García, G. M. (2020). Recursos y herramientas comunicacionales ante los retos de la educación virtual. Correspondencias & Análisis, 12, 11. https://doi.org/10.24265/cian.2020.n12.10 DOI: https://doi.org/10.24265/cian.2020.n12.10

Luque Ruiz, E. (2020). e-learning como nuevo sistema educativo en tiempos de COVID-19 en España. Revisión bibliográfica sobre la efectividad de la enseñanza virtual y la posibilidad de …. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/19711

Ochoa, S. M. G., & Torres, C. H. D. (2021). La Educación Virtual en tiempos de pandemia. Gestión y Desarrollo Libre, 6(11). https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8082

Pando, V. F. (2018). Tendencias didácticas de la educación virtual: Un enfoque interpretativo. scielo.org.pe, 6(1), 463–505. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992018000100010 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.167

Ponce, G. O. A. v., Figueroa, J. F. I., Moreira, R. J. F., & Plúa, E. J. C. (2020). Educación virtual en tiempos del covid-19 desde la perspectiva socioeconómica de los estudiantes de la Universidad Estatal del Sur de Manabí del cantón Jipijapa. Revista Científico-Profesional, 5(10), 798–823. https://doi.org/10.23857/pc.v5i10.1852

Rosario, J. (2006). TIC: Su uso como Herramienta para el Fortalecimiento y el Desarrollo de la Educación Virtual. ddd.uab.cat, 8. https://ddd.uab.cat/record/28874

Tellería, M. B. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Revista de Teoría y Didáctica de Las Ciencias Sociales, 9, 209–222. https://www.redalyc.org/pdf/652/65200912.pdf

Varón, C. A. S. (2011). La educación virtual como favorecedora del aprendizaje autónomo. Panorama, 5(9). https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/37

Velásquez, R. (2020). La educación virtual en tiempos de Covid-19. Revista Científica Internacional, 3(1), 19–25. https://doi.org/10.46734/revcientifica DOI: https://doi.org/10.46734/revcientifica.v2i1.8

Published

22-06-2023

How to Cite

Ortiz López, L. E. (2023). Effectiveness of CUNSURORI postgraduate virtual education in times of COVID-19. Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 6(1), 1–14. https://doi.org/10.36958/sep.v6i1.123

Issue

Section

Scientific articles