¿Why study mathematics?
DOI:
https://doi.org/10.36958/sep.v8i2.353Keywords:
mathematics, education, benefits, importance, motivationAbstract
OBJECTIVE: contribute to a better understanding of the importance of mathematics and the benefits of studying it. METHODS: a review of the literature on mathematics was conducted, focusing on the importance of mathematics in everyday life and the benefits of studying it, both for personal and professional life. Fifty-three scientific articles published in academic journals were consulted, of which only 21 met the inclusion requirement. RESULTS: mathematics is a fundamental discipline that is present in all areas of life, from science and technology to economics and finance. They are used to solve problems, make decisions, plan and communicate ideas. The benefits of studying mathematics are numerous, both for your personal and professional life. CONCLUSION: Mathematics is an important and beneficial discipline that can help students reach their full potential. It is used in a wide range of everyday activities, from calculating change at a store to analyzing athletic performance. It can also help students develop logical and critical thinking skills, problem-solving abilities, decision-making skills, planning skills, organizational skills, and communication skills.
Downloads
References
Bravo Guerrero, F. E. (2020). Dificultades que enfrentan los nuevos estudiantes universitarios en Matemática. INNOVA Research Journal, 5(1), 1–13. https://rest-dspace.ucuenca.edu.ec/server/api/core/bitstreams/e5b5d770-7e7a-466c-8360-404c812f0035/content
Cabeza García, P. M. (2021). Consideraciones teóricas de la emocionalidad en el proceso enseñanza aprendizaje de las matemáticas. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 201-210. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000300201&script=sci_arttext
Campos, O. A (2021). La enseñanza de la matemática y su relación con otras ciencias. Revista Guatemalteca De Educación Superior, 5(1), 127–134. https://doi.org/10.46954/revistages.v5i1.80
Castrillo Yevara, W. T. (2022). Acortamiento de contenidos clave en matemáticas de secundaria con la finalidad de empoderar al estudiante. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 3064-3073. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3752
Fedriani, E. M., Martín-Caraballo, A. M., Paralera-Morales, C., y Tenorio, Ángel F. (2023). Destrezas comunicativas mediante lenguaje matemático: Una clave para el desarrollo tecnológico. Apuntes Universitarios, 13(3), 32–44. https://doi.org/10.17162/au.v13i3.1520
Gamboa Graus, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3038
González-Nava, R., y Sauza-Avila, B. (2022). Importancia de las matemáticas financieras. Ingenio Y Conciencia Boletín Científico De La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 9(18), 45-46. https://doi.org/10.29057/escs.v9i18.8516
Guaypatin Pico, O. A., Fauta Ramos, S. L., Gálvez Cisneros, X. A., y Montaluis, D. (2021). La influencia de la matemática en el desarrollo del pensamiento. Revista Boletín Redipe, 10(7), 106-112. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i7.1352
Hernández Dávila, C. A., Velastegui Hernández, R. S., Mayorga Ases, L. A., y Hernández Del Salto, S. V. (2023). Métodos de enseñanza del razonamiento lógico matemático para estudiantes universitarios. AlfaPublicaciones, 5(4), 33–48. https://doi.org/10.33262/ap.v5i4.409
Intriago Plaza, J. R., Mendoza Velez, O. V., Chávez Rodríguez, W. F., & Ormaza Cevallos, M. G. (2022). Saber para aprender a aprender matemática: Neurodidáctica y estrategias de autorregulación emocional. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), 687–702. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1674
Jiménez Beleño, A. (2022). Competencias matemáticas para el desarrollo de habilidades cognitivas en estudiantes universitarios. Revista Latinoamericana De Difusión Científica, 4(7), 141-167. https://doi.org/10.38186/difcie.47.10
Juan Llamas, M. D. C. (2021). Modelización matemática para la predicción y prevención de lesiones deportivas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 681-685. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8027885
Leal Gómez, J. J., y Cardona Guío, J. P. (2020). Las matemáticas en la vida real: introducción básica al modelamiento matemático. Universidad Nacional de Colombia. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=2J8tEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=importancia+de+las+matem%C3%A1ticas+en+la+vida+cotidiana+y+los+beneficios+de+estudiarlas&ots=QfcPJln50o&sig=q0zEC-nAKnCw_O1Bt7BxIXUKBXs#v=onepage&q&f=false
Mejía Lasso, M. E. (2022). La inteligencia emocional y el sistema de creencias en el aprendizaje de la matemática. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (18), 159–173. https://doi.org/10.37135/chk.002.18.11
Molina Zavaleta, J. G., y Rosas Mendoza, A. M. (2022). Por qué un profesor de matemáticas estudia una maestría en Educación Matemática. REVISIÓN HUMANA. Revista Internacional de Humanidades / Revista Internacional De Humanidades, 13 (2), 1–9. https://historicoeagora.net/revHUMAN/article/view/4024
Platón. (1986). Diálogos. IV. República. Madrid: Gredos. https://dn790005.ca.archive.org/0/items/PLATNDilogosIV.RepblicaGredosMadrid19861988/PLAT%C3%93N%20-%20Di%C3%A1logos,%20IV.%20Rep%C3%BAblica%20(Gredos,%20Madrid,%201986-1988).pdf
Pinzón Pérez, D. F. y González Palacio, E. V. (2022). Incidencia de las habilidades de pensamiento algorítmico en las habilidades de resolución de problemas: una propuesta didáctica en el contexto de la educación secundaria básica. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48 (2), 415-433. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000200415
Santiago, M. C., Vergel, M. y Gallardo, H. D. J. (2020). Resiliencia en estudiantes exitosos en matemáticas. Praxis & Saber, 11(26), e9973. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n26.2020.9973
Soler-Cifuentes, D. C., Viancha-Rincón, E. L., Mahecha-Escobar, J. C. y Conejo-Carrasco, F. (2021). El juego como estrategia pedagógica para la autorregulación del aprendizaje en matemáticas. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 68-82. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050906
Urbina, L. M. (2020). Reflexiones y problematización sobre la demanda de un aprendizaje de la geometría basada en el modelo van hiele desde una perspectiva antropoética. Dialéctica, (2). https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/8414/5023
Vargas Rojas, W. (2021). La resolución de problemas y el desarrollo del pensamiento matemático. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 230-251. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.169
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Abel Arturo Morales Samayoa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons 4.0 attribution license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work already the first publication in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example: in institutional repositories or personal web pages) before and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges, more and more quick citation of published work (see The Effect of Open Access).