¿Why study mathematics?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v8i2.353

Keywords:

mathematics, education, benefits, importance, motivation

Abstract

OBJECTIVE: contribute to a better understanding of the importance of mathematics and the benefits of studying it. METHODS: a review of the literature on mathematics was conducted, focusing on the importance of mathematics in everyday life and the benefits of studying it, both for personal and professional life. Fifty-three scientific articles published in academic journals were consulted, of which only 21 met the inclusion requirement. RESULTS: mathematics is a fundamental discipline that is present in all areas of life, from science and technology to economics and finance. They are used to solve problems, make decisions, plan and communicate ideas. The benefits of studying mathematics are numerous, both for your personal and professional life. CONCLUSION: Mathematics is an important and beneficial discipline that can help students reach their full potential. It is used in a wide range of everyday activities, from calculating change at a store to analyzing athletic performance. It can also help students develop logical and critical thinking skills, problem-solving abilities, decision-making skills, planning skills, organizational skills, and communication skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Abel Arturo Morales Samayoa, Centro Universitario de Zacapa, Universidad de San Carlos de Guatemala

He graduated in 1999 with a degree in Agricultural Engineering from the Eastern University Center (CUNORI), part of the University of San Carlos of Guatemala (USAC), where he also earned a Master's degree in Education and Curriculum Environmentalization in 2013. He is currently pursuing a Doctorate in Educational Research at the Zacapa University Center (CUNZAC).

References

Bravo Guerrero, F. E. (2020). Dificultades que enfrentan los nuevos estudiantes universitarios en Matemática. INNOVA Research Journal, 5(1), 1–13. https://rest-dspace.ucuenca.edu.ec/server/api/core/bitstreams/e5b5d770-7e7a-466c-8360-404c812f0035/content

Cabeza García, P. M. (2021). Consideraciones teóricas de la emocionalidad en el proceso enseñanza aprendizaje de las matemáticas. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 201-210. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000300201&script=sci_arttext

Campos, O. A (2021). La enseñanza de la matemática y su relación con otras ciencias. Revista Guatemalteca De Educación Superior, 5(1), 127–134. https://doi.org/10.46954/revistages.v5i1.80

Castrillo Yevara, W. T. (2022). Acortamiento de contenidos clave en matemáticas de secundaria con la finalidad de empoderar al estudiante. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 3064-3073. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3752

Fedriani, E. M., Martín-Caraballo, A. M., Paralera-Morales, C., y Tenorio, Ángel F. (2023). Destrezas comunicativas mediante lenguaje matemático: Una clave para el desarrollo tecnológico. Apuntes Universitarios, 13(3), 32–44. https://doi.org/10.17162/au.v13i3.1520

Gamboa Graus, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3038

González-Nava, R., y Sauza-Avila, B. (2022). Importancia de las matemáticas financieras. Ingenio Y Conciencia Boletín Científico De La Escuela Superior Ciudad Sahagún, 9(18), 45-46. https://doi.org/10.29057/escs.v9i18.8516

Guaypatin Pico, O. A., Fauta Ramos, S. L., Gálvez Cisneros, X. A., y Montaluis, D. (2021). La influencia de la matemática en el desarrollo del pensamiento. Revista Boletín Redipe, 10(7), 106-112. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i7.1352

Hernández Dávila, C. A., Velastegui Hernández, R. S., Mayorga Ases, L. A., y Hernández Del Salto, S. V. (2023). Métodos de enseñanza del razonamiento lógico matemático para estudiantes universitarios. AlfaPublicaciones, 5(4), 33–48. https://doi.org/10.33262/ap.v5i4.409

Intriago Plaza, J. R., Mendoza Velez, O. V., Chávez Rodríguez, W. F., & Ormaza Cevallos, M. G. (2022). Saber para aprender a aprender matemática: Neurodidáctica y estrategias de autorregulación emocional. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), 687–702. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1674

Jiménez Beleño, A. (2022). Competencias matemáticas para el desarrollo de habilidades cognitivas en estudiantes universitarios. Revista Latinoamericana De Difusión Científica, 4(7), 141-167. https://doi.org/10.38186/difcie.47.10

Juan Llamas, M. D. C. (2021). Modelización matemática para la predicción y prevención de lesiones deportivas. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (39), 681-685. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8027885

Leal Gómez, J. J., y Cardona Guío, J. P. (2020). Las matemáticas en la vida real: introducción básica al modelamiento matemático. Universidad Nacional de Colombia. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=2J8tEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=importancia+de+las+matem%C3%A1ticas+en+la+vida+cotidiana+y+los+beneficios+de+estudiarlas&ots=QfcPJln50o&sig=q0zEC-nAKnCw_O1Bt7BxIXUKBXs#v=onepage&q&f=false

Mejía Lasso, M. E. (2022). La inteligencia emocional y el sistema de creencias en el aprendizaje de la matemática. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (18), 159–173. https://doi.org/10.37135/chk.002.18.11

Molina Zavaleta, J. G., y Rosas Mendoza, A. M. (2022). Por qué un profesor de matemáticas estudia una maestría en Educación Matemática. REVISIÓN HUMANA. Revista Internacional de Humanidades / Revista Internacional De Humanidades, 13 (2), 1–9. https://historicoeagora.net/revHUMAN/article/view/4024

Platón. (1986). Diálogos. IV. República. Madrid: Gredos. https://dn790005.ca.archive.org/0/items/PLATNDilogosIV.RepblicaGredosMadrid19861988/PLAT%C3%93N%20-%20Di%C3%A1logos,%20IV.%20Rep%C3%BAblica%20(Gredos,%20Madrid,%201986-1988).pdf

Pinzón Pérez, D. F. y González Palacio, E. V. (2022). Incidencia de las habilidades de pensamiento algorítmico en las habilidades de resolución de problemas: una propuesta didáctica en el contexto de la educación secundaria básica. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48 (2), 415-433. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000200415

Santiago, M. C., Vergel, M. y Gallardo, H. D. J. (2020). Resiliencia en estudiantes exitosos en matemáticas. Praxis & Saber, 11(26), e9973. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n26.2020.9973

Soler-Cifuentes, D. C., Viancha-Rincón, E. L., Mahecha-Escobar, J. C. y Conejo-Carrasco, F. (2021). El juego como estrategia pedagógica para la autorregulación del aprendizaje en matemáticas. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 68-82. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050906

Urbina, L. M. (2020). Reflexiones y problematización sobre la demanda de un aprendizaje de la geometría basada en el modelo van hiele desde una perspectiva antropoética. Dialéctica, (2). https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/8414/5023

Vargas Rojas, W. (2021). La resolución de problemas y el desarrollo del pensamiento matemático. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 230-251. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.169

Published

10-12-2025

How to Cite

Morales Samayoa, A. A. (2025). ¿Why study mathematics?. Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 8(2), 189–203. https://doi.org/10.36958/sep.v8i2.353

Issue

Section

Artículos de revisión bibliográfica

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.