Factors that influence women’s participation in governmental oversight

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v8i2.347

Keywords:

supervision, gender equality, barriers, women, professional development

Abstract

OBJECTIVE: to analyze the factors that influence women’s participation in governmental oversight, in order to identify structural, cultural, and professional barriers that limit their equitable participation, and to propose strategies to promote their empowerment in this sector. METHOD: a bibliographic review was conducted, consulting academic articles, official reports, and previous research. Priority was given to sources offering a critical and up-to-date perspective. RESULTS: the literature review identified several factors that affect women’s participation in governmental oversight, including gender barriers, stereotypes, lack of opportunities, and challenges in balancing personal and professional life. It was observed that, despite normative progress in gender equity, significant gaps persist in access to leadership positions and in the distribution of responsibilities within the oversight field. CONCLUSION: this study provided a comprehensive understanding of the factors influencing the participation and professional development of women in governmental oversight. The findings may be useful for designing strategies and public policies that promote gender equity in this area and ensure equal opportunities for women. Furthermore, it highlights the need to implement awareness and mentoring programs aimed at reducing gender bias and fostering a more inclusive and equitable work environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Judith Fernanda Say López, Universidad Galileo

Master of Science in Financial Administration from Galileo University, Bachelor of Public Accounting and Auditing from Rafael Landívar University, work experience in tax credit refund audits, financial, compliance and limited security audits in the public and private sector.

References

Alva Arévalo, A. (2022). Gestión de los recursos humanos para el mejoramiento del valor público en la administración de la UNSM. Gestión de los recursos humanos para el mejoramiento del valor público en la administración de la UNSM.

Claros, L. M., Gómez, L., & Reyes, B. (2023). Desafíos, preferencias varietales y consideraciones para aumentar la adopción de variedades mejoradas de frijol en Guatemala y Honduras. https://cgspace.cgiar.org/server/api/core/bitstreams/5af59dd6-08c8-475d-b1ff-f035a799d149/content

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2019). Planes de igualdad de género en América Latina y el Caribe: Mapas de ruta para el desarrollo. https://asamblea.go.cr/sd/Documents/BIBLIOTECADIGITAL/planes%20de%20igualdad%20de%20genero%20en%20america%20latina%20y%20el%20caribe.pdf

Elvir, A. P., & Asensio, C. L. (2006). La atención y educación de la primera infancia en Centroamérica: desafíos y perspectivas. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. http://bibliorepo.umce.cl/libros_electronicos/parvularia/edpa_54.pdf

Esquivel, V. y Pereyra, F. (2014). El servicio doméstico y sus desafíos para la protección social (, Ill.). En Protecciones y desprotecciones II: problemas y debates de la seguridad social en la Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento. https://researchrepository.ilo.org/esploro/outputs/995322191302676

Gamero, J. (2019). De la reflexión a la gestión social. Entrevista a Cecilia Blondet Moreno. 360: Revista de Ciencias de la Gestión, (1), 192-200. https://doi.org/10.18800/360gestion.201601.009

Gavotto-Nogales, O. I., & Castellanos-Pierra, L. I. (2020). Panorama profesional en México, un escenario limitado para el estudiantado universitario. Revista Educación, 39(2), 115-122. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442015000200115

Gutiérrez Barboza, J. (2022). Capacitación a partidos políticos en tiempos de pandemia, retos y desafíos de los nuevos espacios de aprendizaje. Revista de Derecho Electoral, (34), 5. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8647389

Herrero Menocal, P. (2023) Relevo generacional en la actividad de auditoría de cuentas: obstáculos del proceso y propuestas para potenciar la gestión del talento joven en el sector. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/32364

Pérez Pérez, G. (2021). El proceso electoral 2018: retos y desafíos de la democracia en México. Universidad Autónoma Metropolitana. http://ilitia.cua.uam.mx:8080/jspui/handle/123456789/1008

Prieto, L., Torres, L. F., Ipince, N., y Portugal, N. (2019). Los pueblos indígenas en aislamiento y contacto inicial de la Amazonía peruana. http://repositorio.cultura.gob.pe/handle/CULTURA/59

Ripani, L., Cuéllar, E., Kaplan, D., y Tapia, W. (2020). ¿Cómo diseñar un sistema de pensiones ante el reto de la informalidad laboral? https://www.pinboxsolutions.com/wp-content/themes/PinBox-V1.1/pdf/lacBookChapters/pinBoxLatinAmericaBook_Chapter2.pdf

Sambrano, J. (2020). Métodos de investigación. Alpha Editorial. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=yXJ6EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=m%C3%A9todos+de+investigaci%C3%B3n&ots=ATWNLlD3I2&sig=2SnqN_0bfkFKyWyF0MQxCYsdztY#v=onepage&q=m%C3%A9todos%20de%20investigaci%C3%B3n&f=false

Vaca Trigo, I. (2019). Oportunidades y desafíos para la autonomía de las mujeres en el futuro escenario del trabajo. Repositorio Digital. https://repositorio.cepal.org/entities/publication/2cf756f4-b8d7-4f82-a725-17859025f3f4

Published

10-12-2025

How to Cite

Say López, J. F. (2025). Factors that influence women’s participation in governmental oversight. Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 8(2), 205–215. https://doi.org/10.36958/sep.v8i2.347

Issue

Section

Artículos de revisión bibliográfica

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.