Didactic strategies and the use of ICT in teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v6i1.129

Keywords:

strategies, didactics, Gross Domestic Product, practice, teacher

Abstract

In the educational process, the adequate selection of didactic strategies and the efficient use of ICT by professionals at the higher level, goes beyond technological tools, it must be focused on the student. OBJECTIVE: The objective of this article is to evaluate the didactic strategies used in teaching practice and their influence on the use of information and communication technologies in the High School Teachers and Educational Administration Technician career at the university center. from Sanarate, El Progreso. METHOD: the methodology consisted of using a non-experimental quantitative-qualitative concurrent design of a descriptive cross-sectional type. The sampling frame was made up of 10 students of the career who were interviewed and 10 teachers who were given a questionnaire. RESULTS: the results indicate that the challenge for teachers in an education in constant renewal and change and the demand for better levels of skills is updating through permanent training that is essential to achieve quality education in our country, and that the students have linked the practice in institutionally coordinated activities, which coincides with the results obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wendy Yuliana Morales García, Universidad San Carlos de Guatemala

She has a degree in Pedagogy and Educational Administration. Master's student in University Teaching, Faculty of Humanities, Headquarters. Currently teaching at the university in the PADEP/D Academic Professional Development Program for Teachers and serves as Director of the Official Urban Mixed School No.2 "Sanarate".

References

Baelo y Cantón (2009) Las tecnologías de la Información y la Comunicación en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação ISSN: 1681-5653 n.º 50/7 – 10 de noviembre de 2021 Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) Recuperado de: https://rieoei.org/historico/deloslectores/3034Baelo.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie5071965

Barreto, C., & Díaz, I. (2017). Las TIC en la educación superior: experiencias de innovación. Editorial Universidad del Norte. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/322929023_Las_Tic_en_educacion_superior_Experiencias_de_innovacion

Hernández-Sampieri & Torres (2018). Metodología de la investigación. México. Mac Graw Hill Interamericana. (6ta ed). Recuperado de: https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Kyllönen, M. (2020). Finlandia: el aprendizaje inteligente y la escuela del futuro. En Mateo, M., y Lee, C. (Ed.), Tecnología: Lo que puede y no puede hacer por la educación. Una comparación de cinco historias de éxito (pp. 34-52). Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de: https://bit.ly/3EMBkD

Melo, M. (2018). La integración de las TIC como vía para optimizar el proceso enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Universidad de Alicante, Colombia. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/80508/1/tesis_myriam_melo_hernandez.pdf

Pinzón, J. (2017). Edmodo como herramienta virtual de aprendizaje. Dialnet. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6183849 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.2017.259

Rodríguez, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Ciencia Huasteca Boletín científico de la Escuela Superior de Huejutla. Recuperado de: https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/huejutla/n9/e2.html DOI: https://doi.org/10.29057/esh.v5i9.2219

South, J., Olszewski, B. y Ramos, Y. (2020). Reformar la educación: la respuesta a los cambios de habilidades en el mercado laboral. En Mateo, M., y Lee, C. (Ed.), Tecnología: Lo que puede y no puede hacer por la educación. Una comparación de cinco historias de éxito (pp. 86-108). Banco Interamericano de Desarrollo. Junio de 2020. Recuperado de: https://bit.ly/3EMBkDi

Published

22-06-2023

How to Cite

Morales García, W. Y. (2023). Didactic strategies and the use of ICT in teaching . Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 6(1), 111–120. https://doi.org/10.36958/sep.v6i1.129

Issue

Section

Scientific articles