Validation of an instrument that evaluates investigative skills and technological tools for research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v6i2.188

Keywords:

research skills, technology tools, validity

Abstract

OBJECTIVE: determine the validity of the instrument developed to measure investigative skills integrated into six dimensions that are: methodological, search, citation, data analysis, writing of conclusions and presentation; and the technological tools for research integrated into six dimensions that are: search, citation, tabulation and presentation of data, writing and communication. METHOD: content validity was determined through expert judgment applying the Lawshe Model and reliability through a pilot test applying the Cronbach Alpha reliability coefficient. RESULTS: in relation to content validity, all items obtained a score greater than 0.582, which indicates that they are adequate; in terms of reliability, a Cronbach's Alpha of .952 and .811 respectively was obtained for each variable. With which there is a robust instrument in validity
and reliability to be applied. CONCLUSION: the study determines that there is content validity and reliability in the instrument so it can be applied in research for the established purposes that are aimed at evaluating the student's perception in relation to the investigative skills and technological tools for research that used, according to the variables and dimensions contemplated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nancy Gabrieal Agustin Barrios, Universidad Panamericana

Doctorate in Innovation and Educational Technology - USAC, Master in Andragogy and Higher Teaching and Bachelor in Nursing. Director of the National School of Nursing Auxiliaries of Guatemala, teacher for nursing assistant, technician and nursing degree at the University of San Carlos of Guatemala (USAC) and Rafael Landívar University (URL), reviewer and advisor of bachelor's and master's thesis in Nursing (USAC).

References

Andreu, P., Grégori, K., Rivas, L., Trejo, M., Vásquez, B., y Zarceño, A. (2020). Gestión curricular de programas de maestrías de la UCA: Una mirada a las dinámicas para el desarrollo de habilidades investigativas. Investigaciones UCA Memoria Bienal, 1(1), 139-143. https://uca.edu.sv/wp-content/uploads/2021/09/investigaciones-UCA-memoria-bienal-2019-2020.pdf DOI: https://doi.org/10.51378/iuca.v1i1.6865

Angulo, G., Vidal, C., Vengoechea, J., Gordon, Y., y Gutiérrez, C. (2019). Habilidades de Razonamiento Científico y Patrones de uso de las Herramientas y Recursos de Tecnología de la Información y Comunicación (TIC) en Estudiantes Universitarios. En REDINE (Ed.). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2019. (pp. 100-104). http://www.edunovatic.org/wp-content/uploads/2020/03/EDUNOVATIC19.pdf

Barbachán, E., Casimiro, W., Casimiro, C., Pacovilca, O., Pacovilca, G., y Gudiño, C. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes de áreas tecnológicas. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 218-225. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2159

Coaquira, N. (2021). Relación entre habilidades investigativas y gestión en salud en enfermeras de la Red de Salud Arequipa-Caylloma. Revista Cubana de Enfermería, 37(3), 1-20. http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4137

Cortés, M., y López, A. (2019). Evaluación sobre las competencias digitales de los alumnos del Sistema Universitario del Adulto Mayor, Universidad de Guadalajara, México. En REDINE (Ed.). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2019. (pp. 230-235). http://www.edunovatic.org/wp-content/uploads/2020/03/EDUNOVATIC19.pdf

Escobar-Pérez, J. y Cuervo - Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27–36. https://www.researchgate.net/publication/302438451_Validez_de_contenido_y_juicio_de_expertos_Una_aproximacion_a_su_utilizacion

Galibert, M., Attorresi, H., Abal, F., Lozzia, G., y Aguerri, M. (2009). Teoría de Respuesta al Ítem. Conceptos básicos y aplicaciones para la medición de constructos psicológicos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, XVIII (2), 179-188. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281921792007

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México, McGraw-Hill Education.

Oviedo, H. y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34 (4), 572-580. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502005000400009&lng=en&nrm=iso

Salinas, P. y Cárdenas, M. (2009). Métodos de investigación social. Editorial Quipus, CIESPAL, 2da. Edición, Quito. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/catalog/resGet.php?resId=55376

Sánchez, L., Melián, H., Quiroz, M., Dueñas, Y., Suárez, A., y Rojas, Y. (2018). Habilidades investigativas en estudiantes de 2do año de Licenciatura en Enfermería: ocasión para su desarrollo. EDUMECENTRO, 10(1), 55-72. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v10n1/edu04118.pdf

Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en Medición, 6, 37–48. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/9716/0463/3548/VOL_6._Articulo4_Indice_de_validez_de_contenido_37-48.pdf

Published

14-11-2023

How to Cite

Agustin Barrios, N. G. (2023). Validation of an instrument that evaluates investigative skills and technological tools for research. Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 6(2), 131–142. https://doi.org/10.36958/sep.v6i2.188

Issue

Section

Scientific articles

Categories