Personality traits, a student quality

Authors

  • Evodio Juber Orozco Edelman Universidad de San Carlos de Guatemala https://orcid.org/0000-0002-1268-509X
  • Daniela Gómez-Willis Universidad de San Carlos de Guatemala https://orcid.org/0000-0002-9682-6020
  • Marianely Alfaro-Quiñonez Universidad de San Carlos de Guatemala
  • Marcos Moreno-Hernández Universidad de San Carlos de Guatemala

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v7i1.240

Keywords:

abstraction, extraversion, personality traits, relations, tasks

Abstract

OBJECTIVE: to explore the personality traits of students from the University of San Carlos de Guatemala. METHOD: psychometry, the results of the “Personality Units (UP-USAC)” test were applied and analyzed, the process was developed in the context of a computer laboratory with Internet access, in person. The sample was 565 first-time students with the 2019 card, from the faculties of Agronomy, Veterinary Medicine and Zootechnics, and the University Center of El Progreso (CUNPROGRESO) of USAC. RESULTS: the average student age was 21 years, men and women entered equally, the majority comes from the departamental capitals where the academic unit operates, and the graduates of bachelor stand out. The results of the test show that the student personality traits were distributed in the five dimensions: PgET.I: 24.8%; PgER II: 16.8%; PgAT III: 28.7%; PgAR.IV: 23.4% and PgEART.V: 6.4%. With the exception of the fifth dimension, the traits were distributed homogeneously. CONCLUSION: it is confirmed that human nature is complex and that people are unique in their way of perceiving, thinking, deciding and sharing. That is why it is very significant that empirical information on personality traits is generated, and its incidence in educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bradberry, T. (2008). El código de la personalidad. Norma. Bogotá. https://books.google.com.pe/books?id=O7de7ggKkO0C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Buckingham, M. y Clifton, D. (2013). Ahora, descubra sus fortalezas. Norma. https://www.google.com.gt/books/edition/Ahora_descubra_sus_fortalezas/lLyil134GEAC?hl=es&gbpv=1&pg=PA8&printsec=frontcover

Canales Cerón, M. (2006). Metodología de la investigación social. LOM. (1ª ed.). Santiago de Chile. https://imaginariosyrepresentaciones.files.wordpress.com/2015/08/canales-ceron-manuel-metodologias-de-la-investigacion-social.pdf

Gordillo, E. (2015). Modelo Conceptual del Departamento de investigación. Departamento de Investigación, División de Desarrollo Académico, Universidad de San Carlos de Guatemala.

Gordillo, E. (2019). Modelo conceptual: estudios sobre el perfil de personalidad de los estudiantes. Departamento de Investigación, División de Desarrollo Académico, Universidad de San Carlos de Guatemala.

Davidoff, L. (2003). Introducción a la Psicología. McGraw-Hill. https://www.abebooks.co.uk/INTRODUCCI%C3%93N-PSICOLOG%C3%8DA-Davidoff-Linda-L-McGraw-Hill/31092041360/bd

Huamán, J., Treviños, L. y Medina, W. (julio-diciembre 2022). Epistemología de las investigaciones cuantitativas y cualitativas. Horizonte de la Ciencia, 12 (23), 27-47.

https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1462 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1462

Ibáñez, J. (2016). Perspectivas de la investigación social: el diseño de las tres perspectivas. En M. García, J. Ibáñez y F. Alvira (eds.) El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación (pp. 42-75). Manuales.

https://tienda.sophosenlinea.com/libro/el-analisis-de-la-realidad-social_214661

Jung C. (2013). Tipos Psicológicos. Trotta.

https://www.trotta.es/libros/tipos-psicologicos/9788498794793/

Jung, C. (1921). Psychologische Typen. Rascher & Cie.

https://biblio.ie/book/psychologische-typen-psychological-types-carl-gustav/d/1396646486

Lema-Ruiz, R., Espinoza-Cevallos, C., Tenezaca-Romero, R. y Ruiz-Sanginez, C. (2021) Epistemología y complejidad, una aproximación a la investigación educativa actual. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 4 (6), 53-63. https://doi.org/10.38186/difcie.46.05 DOI: https://doi.org/10.38186/difcie.46.05

Marston, W. (1928). Emotions of Normal People. Osmania University Library. DOI: https://doi.org/10.1037/13390-000

https://archive.org/details/emotionsofnormal032195mbp/page/n7/mode/2up

Morán, M., Fínez, M. y Fernández, E. (2017). Sobre la felicidad y su relación con tipos y rasgos de personalidad. Clínica y Salud, 28 (2) 59-63. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1130-52742017000200059 DOI: https://doi.org/10.1016/j.clysa.2016.11.003

Orozco, E. y González, A. (2016). Unidades de Personalidad desde la Emoción UPEA. Revista Psicólogos, 6 (19), 57-64. https://doi.org/10.59205/rp.v6i19.136 DOI: https://doi.org/10.59205/rp.v6i19.136

Orozco-Edelman, E. Gómez, D. y Moreno, M. (2020a). Confiabilidad y validez de la prueba unidades de la personalidad. Revista análisis de la realidad nacional, 9 (182), 189-206.

https://ipn.usac.edu.gt/wp-content/uploads/2020/04/IPN-RD-182-1.pdf

Orozco-Edelman, E. Gómez, D. y Moreno, M. (2020b). Propiedades psicométricas de la prueba unidades de la personalidad. Revista ciencias sociales y humanidades, 7 (2), 17-24.

https://doi.org/10.36829/63CHS.v7i2.1020 DOI: https://doi.org/10.36829/63CHS.v7i2.1020

Orozco-Edelman, E. Gómez, D., Moreno, M. y Orozco-Ramírez, J. (2021). Propiedades psicométricas de las versiones de la prueba unidades de la personalidad. Revista de la División de Desarrollo Académico, 3 (3), 35-44.

https://drive.google.com/file/d/1zSTSkg8e-AJ12HceepzgVcDWW7RPxw4w/view

Orozco-Edelman, E., Moreno-Hernández, M., Gómez-Willis, D., Orozco-Cel, M. y Orozco-Ramírez, J. (junio 2023). Confiabilidad de la prueba unidades de la personalidad de la Universidad de San Carlos de Guatemala. En L. Bengochea, D. Meziat, M. García y W. Aldana (Eds.), Educación científica para el desarrollo iberoamericano (pp. 306-311). Universidad de Alcalá y UNESCO. https://www.cieduc.org/libros/LibroActasCieduc2022.pdf

Navarro, S. (2004). Test de personalidad. LIBSA. https://books.google.com.gt/books/about/Test_de_Personalidad.html?id=kC8_AAAACAAJ&redir_esc=y

Nunnally, N. (1995). Teoría psicométrica. McGraw-Hill. https://books.google.com.gt/books/about/Teor%C3%ADa_psicom%C3%A9trica.html?hl=es&id=iFRwAAAACAAJ&redir_esc=y

Restrepo, J. (2015). Correlatos cognitivos y neuropsicológicos de los cinco grandes: una revisión en el área de la neurociencia de la personalidad. Pensando Psicología, 11, 107-128. http://dx.doi.org/10.16925/pe.v11i18.1004 DOI: https://doi.org/10.16925/pe.v11i18.1004

Rubin, G. (2018). Las cuatro tendencias. Océano. https://books.google.com.gt/books/about/Las_Cuatro_Tendencias.html?id=0cOhugEACAAJ&redir_esc=y

Tornimbeni, S., Edgardo Pérez, E. y Olaz, F. (2008). Introducción a la psicometría. Paidós. Vásquez, S., Difabio, H. y Noriega, M. (2016). Perspectiva temporal y estilos de personalidad en estudiantes argentinos. Interdisciplinaria, 33 (2), 315-336. DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2016.33.2.8

https://www.redalyc.org/journal/180/18049289008/html/

Published

26-06-2024

How to Cite

Orozco Edelman, E. J., Gómez-Willis , D., Alfaro-Quiñonez, M., & Moreno-Hernández, M. (2024). Personality traits, a student quality. Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 7(1), 127–137. https://doi.org/10.36958/sep.v7i1.240

Issue

Section

Scientific articles

Categories