Personality traits, a student quality
DOI:
https://doi.org/10.36958/sep.v7i1.240Keywords:
abstraction, extraversion, personality traits, relations, tasksAbstract
OBJECTIVE: to explore the personality traits of students from the University of San Carlos de Guatemala. METHOD: psychometry, the results of the “Personality Units (UP-USAC)” test were applied and analyzed, the process was developed in the context of a computer laboratory with Internet access, in person. The sample was 565 first-time students with the 2019 card, from the faculties of Agronomy, Veterinary Medicine and Zootechnics, and the University Center of El Progreso (CUNPROGRESO) of USAC. RESULTS: the average student age was 21 years, men and women entered equally, the majority comes from the departamental capitals where the academic unit operates, and the graduates of bachelor stand out. The results of the test show that the student personality traits were distributed in the five dimensions: PgET.I: 24.8%; PgER II: 16.8%; PgAT III: 28.7%; PgAR.IV: 23.4% and PgEART.V: 6.4%. With the exception of the fifth dimension, the traits were distributed homogeneously. CONCLUSION: it is confirmed that human nature is complex and that people are unique in their way of perceiving, thinking, deciding and sharing. That is why it is very significant that empirical information on personality traits is generated, and its incidence in educational processes.
Downloads
References
Bradberry, T. (2008). El código de la personalidad. Norma. Bogotá. https://books.google.com.pe/books?id=O7de7ggKkO0C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
Buckingham, M. y Clifton, D. (2013). Ahora, descubra sus fortalezas. Norma. https://www.google.com.gt/books/edition/Ahora_descubra_sus_fortalezas/lLyil134GEAC?hl=es&gbpv=1&pg=PA8&printsec=frontcover
Canales Cerón, M. (2006). Metodología de la investigación social. LOM. (1ª ed.). Santiago de Chile. https://imaginariosyrepresentaciones.files.wordpress.com/2015/08/canales-ceron-manuel-metodologias-de-la-investigacion-social.pdf
Gordillo, E. (2015). Modelo Conceptual del Departamento de investigación. Departamento de Investigación, División de Desarrollo Académico, Universidad de San Carlos de Guatemala.
Gordillo, E. (2019). Modelo conceptual: estudios sobre el perfil de personalidad de los estudiantes. Departamento de Investigación, División de Desarrollo Académico, Universidad de San Carlos de Guatemala.
Davidoff, L. (2003). Introducción a la Psicología. McGraw-Hill. https://www.abebooks.co.uk/INTRODUCCI%C3%93N-PSICOLOG%C3%8DA-Davidoff-Linda-L-McGraw-Hill/31092041360/bd
Huamán, J., Treviños, L. y Medina, W. (julio-diciembre 2022). Epistemología de las investigaciones cuantitativas y cualitativas. Horizonte de la Ciencia, 12 (23), 27-47.
https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1462 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2022.23.1462
Ibáñez, J. (2016). Perspectivas de la investigación social: el diseño de las tres perspectivas. En M. García, J. Ibáñez y F. Alvira (eds.) El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación (pp. 42-75). Manuales.
https://tienda.sophosenlinea.com/libro/el-analisis-de-la-realidad-social_214661
Jung C. (2013). Tipos Psicológicos. Trotta.
https://www.trotta.es/libros/tipos-psicologicos/9788498794793/
Jung, C. (1921). Psychologische Typen. Rascher & Cie.
https://biblio.ie/book/psychologische-typen-psychological-types-carl-gustav/d/1396646486
Lema-Ruiz, R., Espinoza-Cevallos, C., Tenezaca-Romero, R. y Ruiz-Sanginez, C. (2021) Epistemología y complejidad, una aproximación a la investigación educativa actual. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 4 (6), 53-63. https://doi.org/10.38186/difcie.46.05 DOI: https://doi.org/10.38186/difcie.46.05
Marston, W. (1928). Emotions of Normal People. Osmania University Library. DOI: https://doi.org/10.1037/13390-000
https://archive.org/details/emotionsofnormal032195mbp/page/n7/mode/2up
Morán, M., Fínez, M. y Fernández, E. (2017). Sobre la felicidad y su relación con tipos y rasgos de personalidad. Clínica y Salud, 28 (2) 59-63. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1130-52742017000200059 DOI: https://doi.org/10.1016/j.clysa.2016.11.003
Orozco, E. y González, A. (2016). Unidades de Personalidad desde la Emoción UPEA. Revista Psicólogos, 6 (19), 57-64. https://doi.org/10.59205/rp.v6i19.136 DOI: https://doi.org/10.59205/rp.v6i19.136
Orozco-Edelman, E. Gómez, D. y Moreno, M. (2020a). Confiabilidad y validez de la prueba unidades de la personalidad. Revista análisis de la realidad nacional, 9 (182), 189-206.
https://ipn.usac.edu.gt/wp-content/uploads/2020/04/IPN-RD-182-1.pdf
Orozco-Edelman, E. Gómez, D. y Moreno, M. (2020b). Propiedades psicométricas de la prueba unidades de la personalidad. Revista ciencias sociales y humanidades, 7 (2), 17-24.
https://doi.org/10.36829/63CHS.v7i2.1020 DOI: https://doi.org/10.36829/63CHS.v7i2.1020
Orozco-Edelman, E. Gómez, D., Moreno, M. y Orozco-Ramírez, J. (2021). Propiedades psicométricas de las versiones de la prueba unidades de la personalidad. Revista de la División de Desarrollo Académico, 3 (3), 35-44.
https://drive.google.com/file/d/1zSTSkg8e-AJ12HceepzgVcDWW7RPxw4w/view
Orozco-Edelman, E., Moreno-Hernández, M., Gómez-Willis, D., Orozco-Cel, M. y Orozco-Ramírez, J. (junio 2023). Confiabilidad de la prueba unidades de la personalidad de la Universidad de San Carlos de Guatemala. En L. Bengochea, D. Meziat, M. García y W. Aldana (Eds.), Educación científica para el desarrollo iberoamericano (pp. 306-311). Universidad de Alcalá y UNESCO. https://www.cieduc.org/libros/LibroActasCieduc2022.pdf
Navarro, S. (2004). Test de personalidad. LIBSA. https://books.google.com.gt/books/about/Test_de_Personalidad.html?id=kC8_AAAACAAJ&redir_esc=y
Nunnally, N. (1995). Teoría psicométrica. McGraw-Hill. https://books.google.com.gt/books/about/Teor%C3%ADa_psicom%C3%A9trica.html?hl=es&id=iFRwAAAACAAJ&redir_esc=y
Restrepo, J. (2015). Correlatos cognitivos y neuropsicológicos de los cinco grandes: una revisión en el área de la neurociencia de la personalidad. Pensando Psicología, 11, 107-128. http://dx.doi.org/10.16925/pe.v11i18.1004 DOI: https://doi.org/10.16925/pe.v11i18.1004
Rubin, G. (2018). Las cuatro tendencias. Océano. https://books.google.com.gt/books/about/Las_Cuatro_Tendencias.html?id=0cOhugEACAAJ&redir_esc=y
Tornimbeni, S., Edgardo Pérez, E. y Olaz, F. (2008). Introducción a la psicometría. Paidós. Vásquez, S., Difabio, H. y Noriega, M. (2016). Perspectiva temporal y estilos de personalidad en estudiantes argentinos. Interdisciplinaria, 33 (2), 315-336. DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2016.33.2.8
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Evodio Juber Orozco Edelman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons 4.0 attribution license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work already the first publication in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example: in institutional repositories or personal web pages) before and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges, more and more quick citation of published work (see The Effect of Open Access).