Artificial Intelligence in Asset Oversight in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.36958/sep.v8i2.365Keywords:
corruption, regulation, probity, conventions, asset declaration, asset oversight, artificial intelligence, transparencyAbstract
OBJECTIVE: to demonstrate that the absence of systematized processes—such as the application of Artificial Intelligence (AI) in asset oversight of public officials—negatively affects compliance with probity regulations and Anti-Corruption Conventions in Latin America. AI, with its ability to process large volumes of data accurately, represents a strategic tool for automating oversight mechanisms. METHOD: a documentary and comparative study was conducted across Argentina, Guatemala, Costa Rica, Chile, Peru, Mexico, Brazil, and Colombia. The analysis focused on identifying both similarities and differences in their regulatory frameworks. Purposive sampling was employed based on thematic relevance to probity and asset oversight, language accessibility, and availability of technical materials and presentations from peer oversight institutions. Sources included databases such as Scopus, Redalyc, SciELO, and Google Scholar. A total of 38 documents published from 1995 to the present were reviewed. RESULTS: despite sharing similar probity frameworks, the examined countries continue to rely on manual, reactive, and fragmented oversight mechanisms, with limited institutional interoperability. CONCLUSION: the incorporation of Artificial Intelligence, when applied with transparency principles, can contribute to reducing corruption, minimizing operational inefficiencies, and enhancing the effectiveness of asset oversight systems.
Downloads
References
Álvarez Vega, M. (2024). Inteligencia artificial en la fiscalización tributaria: Desafíos al debido proceso administrativo chileno. Ius et Praxis, (58), 190–208. https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2024.n058.6861
Argentina. (1984). Código Penal de la Nación (Ley 11.179 y reformas). Boletín Oficial. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=16546
Argentina. (1999). Ley 25.188, de Ética en el Ejercicio de la Función Pública. Boletín Oficial. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=60847
Brasil. (1992). Lei N.º 8.429, (Lei de Improbidade Administrativa). Diário Oficial da União. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8429compilada.htm
Brasil. (2021). Lei N.º 14.230, (reforma da Lei de Improbidade Administrativa). Diário Oficial da União. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/l14230.htm
Cabot, D. (2018, agosto 1). Uberti confesó que le entregó bolsos con dinero a Néstor Kirchner delante de Cristina. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/politica/uberti-confeso-que-le-entrego-bolsos-con-dinero-a-nestor-kirchner-delante-de-cristina-nid2162530/
Campos, N., Engel, E., Fischer, R. D., & Galetovic, A. (2020). Renegociaciones y corrupción en el sector de infraestructura: El caso Odebrecht (Informe preparado para el Banco Interamericano de Desarrollo). Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Renegociaciones-y-corrupcion-en-el-sector-de-infraestructura-el-caso-Odebrecht.pdf
Centro Nacional de Inteligencia Artificial (CENIA). (2024). Índice Latinoamericano de Inteligencia Artificial (ILIA 2024).
Chile. (2015). Ley N.º 20.880, sobre probidad en la función pública y prevención de los conflictos de intereses. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1086517
Colombia. (1995). Ley 190 de 1995 (Estatuto Anticorrupción). 12 N.º 41.878. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=321
Colombia. (2017). Decreto 484 de 2017 (Modifica el Decreto 1083 de 2015, Único Reglamento del Sector de Función Pública). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=80313
Colombia. (2019). Ley 2013 de 2019 (publicidad de declaraciones). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=104572
Comisión Europea. (2020, febrero 19). Libro Blanco sobre la inteligencia artificial: Un enfoque europeo orientado a la excelencia y la confianza (COM (2020) 65 final). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52020DC0065
Contraloría General de Cuentas de Guatemala. (2024). Memoria de labores 2024. https://www.contraloria.gob.gt/
Correa Fernández, J. A. (2017). Corrupción en Colombia: Una visión desde la administración pública. Revista Científica General José María Córdova, 15(20), 157–178. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6857131
Costa Rica. (2004). Ley 8422, Contra la Corrupción y el Enriquecimiento Ilícito en la Función Pública. La Gaceta N.º 212, 2004. https://pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nValor2=53738&nValor3=90841
Genaro-Moya, D., Benito-Pérez, G., García-Sánchez, I. M., & Martínez-Ferrero, J. (2025). Artificial intelligence and public sector auditing: Challenges and opportunities for Supreme Audit Institutions. World, 6(2), 78. https://doi.org/10.3390/world6020078
Guatemala. (1973). Decreto 17-73, Código Penal (y sus Reformas). Diario de Centro América. https://www.un.org/depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/GTM_codigo_penal.pdf
Guatemala. (2002). Decreto 89-2002, Ley de Probidad y Responsabilidades de Funcionarios y Empleados Públicos. Diario de Centro América. https://www.contraloria.gob.gt/wp-content/uploads/2019/01/ley-de-probidad-decreto-del-congreso-89-2002.pdf
Guatemala. (2012). Decreto 31-2012, Ley contra la Corrupción. Diario de Centro América. https://www.contraloria.gob.gt/wp-content/uploads/2018/02/11-Ley-Contra-La-Corrupcion-Decreto-31-2012.pdf
Horvitz, M. I. (2024). Corrupción dentro del Estado y redes de poder. CIPER. https://www.ciperchile.cl/2024/04/14/corrupcion-dentro-del-estado-y-redes-de-poder/
Instituto Centroamericano de Estudios Fiscales (ICEFI). (2024). Estudio y recomendaciones sobre la utilidad y efectividad de las declaraciones juradas patrimoniales en Guatemala. https://icefi.org/sites/default/files/volumen_4_-_utilidad_y_efectividad_de_las_declaraciones_juradas_patrimoniales_en_guatemala.pdf
Instituto de Contabilidad y Auditoría de Cuentas (ICAC) & ASEPUC. (2025). El reto de la inteligencia artificial para la auditoría (Estudio ICAC–ASEPUC, 73 pp.). https://www.icac.gob.es/sites/default/files/2025-04/ESTUDIO%20INTELIGENCIA%20ARTIFICIAL_accesible.pdf
INTOSAI. (2020). Digitalization and the future of audit. International Journal of Government Auditing.
México. (2016). Ley General de Responsabilidades Administrativas (LGRA). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGRA.pdf
OECD. (2022a). Auditing with data analytics (OECD Working Papera on Public Governance). https://doi.org/10.1787/62c8f1c6-en
OECD. (2022b). Implementing the OECD Anti-Bribery Convention: Phase 2 two-year follow-up report—Costa Rica. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/59c16d0e
Perú. (2001). Decreto Supremo N.º 080-2001-PCM, Reglamento de la Ley N.º 27482. El Peruano / PCM. https://www.gob.pe/institucion/contraloria/normas-legales/3868083-080-2001-pcm
Perú. (2001). Ley N.º 27482, Ley que regula la publicación de la declaración jurada de ingresos y de bienes y rentas de funcionarios y servidores públicos. El Peruano. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_per_ley27482.pdf
Perú. Contraloría General de la República. (2015). Resolución de Contraloría N.º 328-2015-CG. El Peruano. https://www.gob.pe/institucion/contraloria/normas-legales/1721211-328-2015-cg
Quitano Díaz, D. (2019). ¿Podemos reducir la corrupción en México? Letras Jurídicas. Revista Multidisciplinar del CEDEGS, 20(40), 173–176. https://www.uv.mx/cedegs/files/2021/04/Revista-Letras-Juridicas-numero40.pdf
Rossi, I. M., Pop, L., & Berger, T. (2017). Lo que hay que saber sobre los funcionarios públicos: Guía práctica para declaraciones juradas efectivas (StAR Series). Banco Mundial. https://documents1.worldbank.org/curated/en/537281524145572557/pdf/Getting-the-full-picture-on-public-officials-a-how-to-guide-for-effective-financial-disclosure.pdf
Soria Olivas, E., Sánchez-Montañés Isla, M. A., Gamero Cruz, R., Castillo Caballero, B., & Cano Michelena, P. (2023). Sistemas de aprendizaje automático. Ediciones de la U.Transparency International. (2024). Corruption Perceptions Index 2023. https://www.transparency.org/en/cpi/2024
Villca Condori, H. F. (2025). Inteligencia artificial y recaudación de impuestos: Una alternativa de mejora en gobiernos locales. Impulso. Revista de Administración, 5(11), 537–553. https://doi.org/10.59659/impulso.v.5i11.161
Yuhui, S. (2021). El cáncer de la corrupción en Latinoamérica: El caso Odebrecht. Gestión y Política Pública, 30(3), 237–265. https://doi.org/10.29265/gypp.v30i3.974
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Fredy Rolando Pineda Cermeño

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons 4.0 attribution license, which allows third parties to use what is published as long as they mention the authorship of the work already the first publication in this magazine.
- Authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) provided that they clearly indicate that the work it was first published in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example: in institutional repositories or personal web pages) before and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges, more and more quick citation of published work (see The Effect of Open Access).