Artificial Intelligence in Asset Oversight in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36958/sep.v8i2.365

Keywords:

corruption, regulation, probity, conventions, asset declaration, asset oversight, artificial intelligence, transparency

Abstract

OBJECTIVE: to demonstrate that the absence of systematized processes—such as the application of Artificial Intelligence (AI) in asset oversight of public officials—negatively affects compliance with probity regulations and Anti-Corruption Conventions in Latin America. AI, with its ability to process large volumes of data accurately, represents a strategic tool for automating oversight mechanisms. METHOD: a documentary and comparative study was conducted across Argentina, Guatemala, Costa Rica, Chile, Peru, Mexico, Brazil, and Colombia. The analysis focused on identifying both similarities and differences in their regulatory frameworks. Purposive sampling was employed based on thematic relevance to probity and asset oversight, language accessibility, and availability of technical materials and presentations from peer oversight institutions. Sources included databases such as Scopus, Redalyc, SciELO, and Google Scholar. A total of 38 documents published from 1995 to the present were reviewed. RESULTS: despite sharing similar probity frameworks, the examined countries continue to rely on manual, reactive, and fragmented oversight mechanisms, with limited institutional interoperability. CONCLUSION: the incorporation of Artificial Intelligence, when applied with transparency principles, can contribute to reducing corruption, minimizing operational inefficiencies, and enhancing the effectiveness of asset oversight systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fredy Rolando Pineda Cermeño, Universidad de San Carlos de Guatemala

Bachelor of Business Administration, Public Accountant and Auditor, Master of Financial Administration.

References

Álvarez Vega, M. (2024). Inteligencia artificial en la fiscalización tributaria: Desafíos al debido proceso administrativo chileno. Ius et Praxis, (58), 190–208. https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2024.n058.6861

Argentina. (1984). Código Penal de la Nación (Ley 11.179 y reformas). Boletín Oficial. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=16546

Argentina. (1999). Ley 25.188, de Ética en el Ejercicio de la Función Pública. Boletín Oficial. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=60847

Brasil. (1992). Lei N.º 8.429, (Lei de Improbidade Administrativa). Diário Oficial da União. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8429compilada.htm

Brasil. (2021). Lei N.º 14.230, (reforma da Lei de Improbidade Administrativa). Diário Oficial da União. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/l14230.htm

Cabot, D. (2018, agosto 1). Uberti confesó que le entregó bolsos con dinero a Néstor Kirchner delante de Cristina. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/politica/uberti-confeso-que-le-entrego-bolsos-con-dinero-a-nestor-kirchner-delante-de-cristina-nid2162530/

Campos, N., Engel, E., Fischer, R. D., & Galetovic, A. (2020). Renegociaciones y corrupción en el sector de infraestructura: El caso Odebrecht (Informe preparado para el Banco Interamericano de Desarrollo). Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Renegociaciones-y-corrupcion-en-el-sector-de-infraestructura-el-caso-Odebrecht.pdf

Centro Nacional de Inteligencia Artificial (CENIA). (2024). Índice Latinoamericano de Inteligencia Artificial (ILIA 2024).

Chile. (2015). Ley N.º 20.880, sobre probidad en la función pública y prevención de los conflictos de intereses. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1086517

Colombia. (1995). Ley 190 de 1995 (Estatuto Anticorrupción). 12 N.º 41.878. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=321

Colombia. (2017). Decreto 484 de 2017 (Modifica el Decreto 1083 de 2015, Único Reglamento del Sector de Función Pública). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=80313

Colombia. (2019). Ley 2013 de 2019 (publicidad de declaraciones). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=104572

Comisión Europea. (2020, febrero 19). Libro Blanco sobre la inteligencia artificial: Un enfoque europeo orientado a la excelencia y la confianza (COM (2020) 65 final). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52020DC0065

Contraloría General de Cuentas de Guatemala. (2024). Memoria de labores 2024. https://www.contraloria.gob.gt/

Correa Fernández, J. A. (2017). Corrupción en Colombia: Una visión desde la administración pública. Revista Científica General José María Córdova, 15(20), 157–178. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6857131

Costa Rica. (2004). Ley 8422, Contra la Corrupción y el Enriquecimiento Ilícito en la Función Pública. La Gaceta N.º 212, 2004. https://pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?nValor1=1&nValor2=53738&nValor3=90841

Genaro-Moya, D., Benito-Pérez, G., García-Sánchez, I. M., & Martínez-Ferrero, J. (2025). Artificial intelligence and public sector auditing: Challenges and opportunities for Supreme Audit Institutions. World, 6(2), 78. https://doi.org/10.3390/world6020078

Guatemala. (1973). Decreto 17-73, Código Penal (y sus Reformas). Diario de Centro América. https://www.un.org/depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/GTM_codigo_penal.pdf

Guatemala. (2002). Decreto 89-2002, Ley de Probidad y Responsabilidades de Funcionarios y Empleados Públicos. Diario de Centro América. https://www.contraloria.gob.gt/wp-content/uploads/2019/01/ley-de-probidad-decreto-del-congreso-89-2002.pdf

Guatemala. (2012). Decreto 31-2012, Ley contra la Corrupción. Diario de Centro América. https://www.contraloria.gob.gt/wp-content/uploads/2018/02/11-Ley-Contra-La-Corrupcion-Decreto-31-2012.pdf

Horvitz, M. I. (2024). Corrupción dentro del Estado y redes de poder. CIPER. https://www.ciperchile.cl/2024/04/14/corrupcion-dentro-del-estado-y-redes-de-poder/

Instituto Centroamericano de Estudios Fiscales (ICEFI). (2024). Estudio y recomendaciones sobre la utilidad y efectividad de las declaraciones juradas patrimoniales en Guatemala. https://icefi.org/sites/default/files/volumen_4_-_utilidad_y_efectividad_de_las_declaraciones_juradas_patrimoniales_en_guatemala.pdf

Instituto de Contabilidad y Auditoría de Cuentas (ICAC) & ASEPUC. (2025). El reto de la inteligencia artificial para la auditoría (Estudio ICAC–ASEPUC, 73 pp.). https://www.icac.gob.es/sites/default/files/2025-04/ESTUDIO%20INTELIGENCIA%20ARTIFICIAL_accesible.pdf

INTOSAI. (2020). Digitalization and the future of audit. International Journal of Government Auditing.

México. (2016). Ley General de Responsabilidades Administrativas (LGRA). Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGRA.pdf

OECD. (2022a). Auditing with data analytics (OECD Working Papera on Public Governance). https://doi.org/10.1787/62c8f1c6-en

OECD. (2022b). Implementing the OECD Anti-Bribery Convention: Phase 2 two-year follow-up report—Costa Rica. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/59c16d0e

Perú. (2001). Decreto Supremo N.º 080-2001-PCM, Reglamento de la Ley N.º 27482. El Peruano / PCM. https://www.gob.pe/institucion/contraloria/normas-legales/3868083-080-2001-pcm

Perú. (2001). Ley N.º 27482, Ley que regula la publicación de la declaración jurada de ingresos y de bienes y rentas de funcionarios y servidores públicos. El Peruano. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_per_ley27482.pdf

Perú. Contraloría General de la República. (2015). Resolución de Contraloría N.º 328-2015-CG. El Peruano. https://www.gob.pe/institucion/contraloria/normas-legales/1721211-328-2015-cg

Quitano Díaz, D. (2019). ¿Podemos reducir la corrupción en México? Letras Jurídicas. Revista Multidisciplinar del CEDEGS, 20(40), 173–176. https://www.uv.mx/cedegs/files/2021/04/Revista-Letras-Juridicas-numero40.pdf

Rossi, I. M., Pop, L., & Berger, T. (2017). Lo que hay que saber sobre los funcionarios públicos: Guía práctica para declaraciones juradas efectivas (StAR Series). Banco Mundial. https://documents1.worldbank.org/curated/en/537281524145572557/pdf/Getting-the-full-picture-on-public-officials-a-how-to-guide-for-effective-financial-disclosure.pdf

Soria Olivas, E., Sánchez-Montañés Isla, M. A., Gamero Cruz, R., Castillo Caballero, B., & Cano Michelena, P. (2023). Sistemas de aprendizaje automático. Ediciones de la U.Transparency International. (2024). Corruption Perceptions Index 2023. https://www.transparency.org/en/cpi/2024

Villca Condori, H. F. (2025). Inteligencia artificial y recaudación de impuestos: Una alternativa de mejora en gobiernos locales. Impulso. Revista de Administración, 5(11), 537–553. https://doi.org/10.59659/impulso.v.5i11.161

Yuhui, S. (2021). El cáncer de la corrupción en Latinoamérica: El caso Odebrecht. Gestión y Política Pública, 30(3), 237–265. https://doi.org/10.29265/gypp.v30i3.974

Published

10-12-2025

How to Cite

Pineda Cermeño, F. R. (2025). Artificial Intelligence in Asset Oversight in Latin America. Revista Cientí­fica Del Sistema De Estudios De Postgrado De La Universidad De San Carlos De Guatemala, 8(2), 109–132. https://doi.org/10.36958/sep.v8i2.365

Issue

Section

Scientific articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.